Alla inlägg den 4 februari 2008

Av Kaela - 4 februari 2008 20:23

En underbar dikt som skrivits av Bodil Sandberg på poeter.se

Till mitt barn heter den


Under månens bleka slöja
skall jag följa i din skugga
följa skygga fötters avtryck
över tåredränkta stråk
då när Jordenatten svalnat
då när rymden doftar smärta
går jag nära dig
så nära
i din gömda tysta värld
Under stjärnors vita längtan
skall jag röra vid ditt hjärta
röra drömmarna som domnat
där i själens slutna rum
då när himlahavet frusit
då när sorgens lockrop ljuda
skall jag bära dig
min älskling
mot en gryning varm och ljus

Av Kaela - 4 februari 2008 19:06


Roligt att du gillade ordspråken Ulla och du - visst är det verkligen sant att vänskapen blommar här på bloggen.

Det är underbart att uppleva att man har vänner som man aldrig träffat!

Vita, du har mött chattvänner säger du- men inte bloggvänner och liksom jag faschineras du av att man kan lära känna en människa på nätet.

Vet du- jag tycker nästan ibland att det är ett av de allra bästa sätten att lära känna någon- inifrån och ut istället för som i det verkligen livet- utifrån och in.
Dessutom kommer man många gånger aldrig in på samma sätt som man gör här.

En riktigt varm vänskapskram till er Ulla och Vita!

Av Kaela - 4 februari 2008 13:45

Tack Vita för din uppsattande kommentar om dikten "Jag behöver dig".

Det är så uppmuntrande när någon lämnar en liten rad av uppskattning.

En stor kram till dig för detta!

Det är märkligt med detta med cubervänskap.

Man har inte sett varandra, undantagsvis på foto, men inte i verkliga livet.

Och ändå blommar vänskapen.

Har funderat en del över detta med olika slags vänskap.

Jag träffade för en tid sedan  en barndomsvän. Sådana vänner kan ingenting ersätta.Särskilt som jag bor långt ifrån där jag växte upp var mötet speciellt.
Studiekamrater och vänner jag fått senare kommer mig aldrig lika nära. Men med barndomsvännen har jag växt upp, hoppat i från bryggan på sommarstället, blivit en del av den andra familjens liv. Min barndomsvän vet precis hurdan jag är, inga framgångar eller motgångar förändrar bandet mellan oss båda.

När man är vuxen tar det tid att bli vän med någon, men när det sker blir vänskapen bestående.
Vänner ger kontinuitet i livet. Gemensamma resor och fester ger minnen som förenar för årtionden framåt. För den som bor ensam blir vännerna en familj, desto rikare ju större och mer mångskiftande den är.


Så hur påverkas vi av cybervänskapen?

Det vore kul om vi fick till stånd ett samtal här om det.
Har du vänner som du nu träffat som först var cybervänner till exempel?

Är vänskap lika viktigt som kärlek och sambo/äktenskap?


Ja du har säkert helt andra funderingar så om vi tar tag i detta kan vi nog få ett givande online-samtal.









Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards