Alla inlägg under mars 2008

Av Kaela - 28 mars 2008 09:49



Jag vill röra
  vid mina medmänniskor

  Mitt behov
  att röra
  vid dem jag möter -
  beror det
  på min svaga syn?
  eller sitter det 
  i mina händer?
  
  Är det kanske 
  ett handikapp

  Jag vill
  röra
     vid
       mina
            medmänniskor!
  Från boken: Lyssna! Fråga! Svara!
 
 

Av Kaela - 28 mars 2008 06:32

Optimismen är till sitt väsen inte en åsikt om den aktuella situationen
utan en livskraft,
en kraft att hoppas där andra resignerar,
en kraft att bära bakslag, 
en kraft som inte släpper ifrån sig framtiden till pessimisten
utan tar den i anspråk för hoppet.

Dietrich Bonhoeffer    
(skrivet i ett koncentrationsläger)

Av Kaela - 28 mars 2008 06:30


För att kunna vara lycklig ska du börja med att leva i nuet och vara uppmärksam.
Stäng av autopiloten, denna färdigutformade, allmängiltiga personlighet som några av oss antar för att undvika att riktigt leva i nuet.
Genom förutbestämda rutiner och förutsägbara mönster går vissa människor som sömngångare genom sina dagar.
Dessa människor ställer aldrig till oreda, uttalar obekväma åsikter eller vänder upp och ner på världen i största allmänhet; för dessa människor är detta alltför riskabelt.

   I ett liv med autopiloten påslagen, kommer förr eller senare den inre tomheten alltid tillbaka. När vi ser ett barn som går på "autopilot", uppfattar vi dem som störda.
Små barn sluter sig normalt inte inför livet. När de känner för att gråta, skratta, skrika eller sjunga, så gör de det. De är levande och kreativa. Detta är ett tillstånd som är naturligt, något som det är tänkt att vi alla ska befinna oss i.
Därför är det första steget i "lyckoträning" att släppa autopiloten.
Vakna upp. Upplev dina sinnen.
Stanna för att lukta på rosorna och känn hur doften av ditt kaffe cirklar runt dig på morgonen.
Terry L.Taylor

Av Kaela - 28 mars 2008 06:19


Idag är solen redan på väg upp klockan 6 på morgonen.

Lovar en fin dag.

Ska till banken idag efter jobbet för allt runt det nya huset.

Och sedan blir det Pixie hela helgen!

Och förstås- litet tårtkalas för hennes moster som fyller år idag!


Av Kaela - 28 mars 2008 06:15

Åh söta Ulla-  klart Pixie är sötare!

Kram

Av Kaela - 27 mars 2008 22:56


Nu är det dags att hoppa isäng.

Vi hörs nog lite imorgon också- men sedan blir det bloggtystnad från mig iallafall framåt söndag.

Då åker vi och grattar en dotter på födelsedagen.

Och träffar Pixie-hjärtat och gosar med henne hela helgen.


Nattikram

Av Kaela - 27 mars 2008 21:30


DN skriver i en artikel 2008-03-13:

"Region Skåne har beslutat att ge papperslösa rätt till subventionerad akutvård. Alla partier var överens - inklusive sverigedemokraterna. Även i Göteborg diskuteras frågan."

Jag måste tmedge att jag aldrig funderat överhuruvida dessa personnummerlösa medmänniskor  skall erbjudas sjukvård eller om de så erbjuds om de skall betala för den.
Detta kanske framför allt för att jag i min enfald trodde att vi i denna humanismen och de mänskliga rättigheternas stolta vagga, faktiskt hade den syn på våra medmänniskor att vi erbjöd vård om de är sjuka.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards