Alla inlägg den 9 maj 2008

Av Kaela - 9 maj 2008 18:41

Jag håller just nu på och skriver uppsats, och då blir det ju en hel del vetenskaplig läsning. Nu råkar jag höra till de där märkliga filurerna som tycker att redan det, i vissas tycke, torra resonerandet kan vara njutbart, för det mesta. Men bara när det är som allra, allra bäst blir vetenskap till poesi, och idag har jag hittat en riktig pärla i det avseendet. Det är inledningen till filosofens och samhällsvetaren Michel Foucaults installationsföreläsning vid det anrika Collège de France, och den lyder så här (i svensk översättning):


"Jag skulle ha önskat att jag oförmärkt kunde glida in i det anförande jag håller i dag, liksom in i alla dem jag kanske i åratal framöver kommer att hålla här. Hellre än att ta till orda ville jag vara innesluten av orden och buren långt bortom varje möjlig början. I samma ögonblick som jag började tala ville jag upptäcka en namnlös röst som sedan länge föregick mig; då hade det räckt om jag fogade in mig, fullföljde meningen och installerade mig i dess pauser utan att någon lade märke till det - som om den genom ett ögonblicks spänd tystnad gav mig ett tecken. Ingen början skulle finnas då, och i stället för att vara den som talet kommer från skulle jag, såsom av en slump, ha hamnat i dess väg - ett litet tomrum, den punkt där det skulle kunna försvinna."


Den du. Såna föreläsare görs inte längre... Vill du läsa fortsättningen så heter installationsföreläsningen "Diskursens ordning" och är utgiven på svenska av Symposion.

Av Kaela - 9 maj 2008 10:38

Jag tycker inte om vitlök, så jag kan så gott som aldrig köpa pesto på burk (det fanns ett tag en pesto på rostad paprika och chili utan vitlök, men jag har inte sett den i affärerna på länge nu). Därför bestämde jag mig för att experimentera fram en egen - och det blev jättegott!

Receptet:

Du behöver:

soltorkade tomater (ca en näve)
naturella (osaltade orostade) cashewnötter, ca 150 g
parmesanost, nyriven, ca 100 g
sambal oelek (originalsorten, den som bara innehåller röd chili och salt, och möjligen ättika eller citronsyra, inte den med tusen andra ingredienser också), ca 3 tsk - eller efter smak
olivolja
balsamvinäger (röd)
salt, svartpeppar

Gör så här:


Gör en marinad av olivolja, balsamvinäger och salt och nymald svartpeppar (använd ungefär samma proportioner som till en vinägrett). Lägg tomaterna i och se till att de är helt täckta.

Låt stå över natten


Nästa dag:

torrosta cashewnötterna i stekpanna tills de får lite färg

Kör nötter, ost och tomater i mixer tills det är finhackat och blandat
Tillsätt någon deciliter olivolja och kör mixern igen (Om du vill ha en tunnare konsistens: tillsätt mer olja och kör mixern igen)

Tillsätt till sist sambal oelek – jag tog tre teskedar, men smaken är ju olika – och kör mixern igen.

Färdigt!

Serveringsförslag: Till nykokt pasta och blandade oliver!

Bon appetit!

Av Kaela - 9 maj 2008 08:47


oavsett hur vacker blomman än är...så vissnar den till slut, eller bryts av i förtid...och vi är inte heller här för evigt, likt vattendroppen finns vi en stund, ett litet ögonblick i tiden...innan vi åter blir en del av allt...

okänd tänkare

Av Kaela - 9 maj 2008 08:38

Tack Camilla för din fina kommentar som sommarkänslan i morgonhälsningen.

Kram

Av Kaela - 9 maj 2008 06:28


Jag vill vandra i ett stilla regn.Jag vill sitta och lyssna till vinden.Jag vill njuta av sommarens varma sol.Jag vill ta min cykel och åka vart som helst.Jag vill lyssna till en häftig Mozart konsert.Jag vill uppleva åska blixt och dunder bara jag slipper vara rädd.Jag vill vara på en öde ö med Jack Nickolsson.Jag vill flyga som en fågel och se jorden uppifrån.Jag vill vara rik som ett troll.Jag vill vara drottning för en dag.Jag vill vara den kattunge alla kelar med.Jag vill vara ett barn som slår sig på knät och mamma kommer och tröstar.Jag vill vara 7år och lämna blommor till fröken på examen.Jag vill skriva dikter och bli berömd författarinna.Jag vill vara ledsen och ha någon som tröstar.Jag vill vara stark och trösta andra.Jag vill ha vänskap.Jag vill ha kärlek.Jag vill ha frihet.Jag vill ha fred på jorden.

;Mimmi

Av Kaela - 9 maj 2008 06:24

När vi är starka och tuffa är vi ofta rädda. Det krävs mod för att visa sin sårbarhet, för att vara vek."

                                                           
        Dudley Martineau

Av Kaela - 9 maj 2008 06:21


"....det finns två diametralt motsatta sätt att ta itu med problemen i tillvaron. Det ena är att försöka förändra omvärlden, det andra att försöka förändra sig själv."

                                                     
               Joanna Field

I dag ska jag bara ändra på det som jag kan ändra på: mig själv

Av Kaela - 9 maj 2008 06:19


Nedvärdera inte ditt eget värde genom att jämföra dig själv med andra.
Det är på grund av att vi alla är olika som var och en av oss är så speciell.

Sätt inte dina mål efter vad andra människor tycker är viktigt.
Bara du vet vad som är bäst för dig.

Ta inte för givet de saker som du har närmast hjärtat.
Kläng  dig fast vid dem, så som du håller dig fast till själva livet,
för utan dem är livet meningslöst.

Låt inte ditt liv glida genom dina fingrar
genom att leva i det förgångna eller för framtiden.
Genom att leva ditt liv en dag i taget kommer du att leva alla dagar i ditt liv.

Ge inte upp när du fortfarande har någonting att ge.
Ingenting är över förrän det ögonblick du slutar att försöka.

Var inte rädd för att medge att du är allt annat än perfekt.
Det är den bräckliga tråd som binder oss alla samman.

Var inte rädd för att ta risker.
Det är genom att ta chanser som vi lär oss att vara modiga.

Stäng inte ute kärleken från ditt liv genom att säga att den är omöjlig att finna.
Det snabbaste sättet att få kärlek är att ge kärlek,
det snabbaste sättet att förlora kärlek är att hålla fast vid den för hårt
och det bästa sättet att behålla kärlek är att ge den vingar.

Avfärda inte dina drömmar.
Att vara utan drömmar är att vara utan hopp,
att vara utan hopp är att vara utan ett syfte med livet.

Spring inte genom livet så fort att du glömmer inte bara var du har varit,
utan vart du är på väg.
Livet är inte bara ett lopp, 
utan en resa som du ska smaka på varje steg längs vägen.

 Nancy Siems


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards