Alla inlägg den 10 maj 2008

Av Kaela - 10 maj 2008 22:29


Ingen stund är såsom denna,
kvällens sista, tysta timma.
Inga sorger längre bränna,
inga stämmor mera stimma.

Tag då nu i dina händer
denna dagen som förflutit.

Visst jag vet: i gott du vänder
vad jag hållit eller brutit.

Ont jag tänker, ont jag handlar,
men du läker allt och renar.

Mina dagar du förvandlar
så från grus till ädla stenar.

Du får lyfta, du får bära,
jag kan bara allting lämna.

Tag mig, led mig, var mig nära!
Ske mig vad du sen må ämna!


Med den aftonbönen av Karin Boye önskar jag er alla en god natt!

En liten ängel lämnar jag kvar - som strör guld i dina drömmar!

 

Av Kaela - 10 maj 2008 22:11


http://www.ksl.se/Projekt/Pdf/modellarbetsplatser_insida.pdf


Länken går till en slags onlinebok om man kan kalla det så.
Den ger otroligt stor och stark inblick i arbetet och tillvaron på ett boende för dementa åldringar!


Ta dig den stund det tar att läsa igenom.

Du får verkligen valuta för det!

Av Kaela - 10 maj 2008 19:43

Jag är allt lite deppad idag över att jag hamnade i sjuksängen med feber.

Hade sett så mycket fram emot att få ha Wanda och Niklas här.
Är ju också så nyfiken på att se hur hennes mage vuxit.

Det här äret är ett givmilt år.

I mars kom lilla Pixie och i augusti kommer nästa barnbarn.

Av Kaela - 10 maj 2008 19:39





När jag blir gammal ska jag klä mig i illblått
med en röd hatt som inte passar till och inte klär mig.
Och för pensionen ska jag köpa konjak och sommarhandskar
och sidenskor och säga att vi inte har pengar till smör.

Jag tänker sätta mig på trottoaren när jag är trött
och vräka i mig när det är provsmakning i butikerna
och trycka på nödsignaler
och dra med käppen utmed kommunens staket
och ta igen för min ungdoms skötsamhet.

Jag tänker gå ut i tofflor när det regnar
och plocka blommor i andras trädgårdar
och lära mig spotta.


Man kan ha gräsliga blusar och lägga på hullet
och äta ett kilo korv i ett svep
eller bara bröd och ättiksgurka en hel vecka
och samla pennor och kritor och glasunderlägg och sånt
i kartonger.


Men fram till dess måste vi förbli respektabla
så barnen slipper skämmas; de tar vid sig
ännu mer än vi, om man skiljer sig från mängden.
Vi ska vara torra och propert klädda och hushålla
med pengarna och göra det som är riktigt
och tänka på vårt eget och barnens bästa.


Men kanske jag skulle ta och öva mig lite nu?
Så att de som känner mig inte blir alltför skakade och
häpna när jag plötsligt blir gammal och börjar klä mig i illblått.
Dorothy Parker

Av Kaela - 10 maj 2008 19:31

eva min vän...varmt tack för så många härliga kommentarer...jag blir så glad...

Ja ensamheten bland våra äldre är en tyst nöd i vårt land.
Och jag tror dessutom att ingen kan möta större tacksamhet än den som ger en stund åt en äldre ensam medmänniska.

Jaha den med att en åklagare lagar bilar hade jag inte hört.
Den var bra!



Kram eva och ha det så gott

Av Kaela - 10 maj 2008 18:17


 



När du äntligen vågar lyfta


ska vingarna av guld


bära dig


mörkret är bakom dig


och under dig


det röda ljuset


skimrar i dina vingar


dina ögon skiner som solen


glittrar som havet


och ditt jublande skratt


ekar mellan bergen


och dina ögon


är fulla av ljus
Kaela

Av Kaela - 10 maj 2008 18:04



Hur kan du veta


om du aldrig

har prövat


att det inte bor

en poet


i ditt hjärta


en konstnär

i dina händer


Se till

att Du formar

ditt liv


att inte livet

formar dig


Hur kan du veta

om du aldrig

har prövat
Kaela



Av Kaela - 10 maj 2008 17:59


Allt ska bort

De ska riva
den övergivna byggnaden
vars fönsterglas trasade sönder våra händer då vi
varje måndagseftermiddag
skolkade från matten


och våran park med
rostiga gungor
en sliten rutschkana
och en halv parkbänk
där jag fick min första kyss


allt ska bort

de ska riva
en kärlekshistoria
om världens sötaste flicka
och mig

en kall nyårsafton
som aldrig känts varmare

de ska jämna allt med marken
riva all glädje
och all sorg

vår barndom, ungdom, kärleken, charmen, skratten, skolan och tuggummi i håret
kväva allt med grå betong

de ska riva
mina minnen
allt det som jag
levt
Okänd poet

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards