Alla inlägg den 18 maj 2008

Av Kaela - 18 maj 2008 14:56

Fläskfile kan man göra så otroligt mycket kul av.

Idag har vi ätit denna - vi kallar den Husets fläskfile Florentine


600 g fläskfilé
salt och peppar
1 gul lök
4-5 tomater
1 paket bacon
herrgårdsost
Tillagning
Ugntemperatur: 275°
Stek tomatskivorna försiktigt på svag värme.
Stek och krydda den skivade filén.
Fräs den hackade löken och finklippt bacon.
Täck bottnen av en smord form med tomatskivor.
Lägg över kött, lökhack och bacon och till sist tjocka skivor mild herrgårdsost.
Gratinera rätten 5-10 minuter.
Fin kokt potatis och en grönsallad serveras till.

Sås:
Slå lite vatten i den stekpanna som du stekt fläskfileerna i.
Slå över skyn i en kastrull.

Red med ett par msk vetemjöl

Tillsätt ca 2 d-3 dl matlagningsgrädde

och 2 dl vatten

en örtbuljongtärning

svartpeppar och salt

Av Kaela - 18 maj 2008 14:52

Nu får vi se hur väl Wanda läser mammas blogg.

Denna rätt ska hon bli bjuden på nästa gång de kommer till hemstaden.

Idag åt vi en slags variation på fläskfile florentine.

OM Wanda läser blir alltså middagen ingen överraskning vid nästa besök.
Den är redan prövad när vi hade ett par kompisar på middag en vardagskväll.

Fick bra betyg (de skulle bara våga nåt annat)


4 port

600 g fläskfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör-&rapsolja
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 1/2 dl Matlagningsgrädde 15%
1 dl torrt vitt vin
1 msk vetemjöl
2 msk konc kalvfond
1 msk fransk senap
1 dl riven Kvibille Präst

Skär köttet i skivor. Skala och hacka löken och vitlöken. Bryn köttet i smör-&rapsolja i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde, vin, lök, mjöl, fond och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning. Lägg över köttet i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 min. Ta grytan från värmen. Rör i osten. Strö gärna över hackad persilja. Servera med kokt ris och grönsaker.

Av Kaela - 18 maj 2008 14:50


En pappa letade efter sin dotter och fann ett brev på hennes säng. Med värsta föraningar läste han brevet med darrande hand.

Kära Mamma och Pappa,
Jag är väldigt ledsen att behöva säga detta men jag har lämnat er och stuckit iväg med min nya pojkvän.
Jag har funnit den sanna kärleken och han är helt underbar - speciellt hans söta piercingar, ärr, snygga tatueringar och hans stora motorcykel!
Men det är inte bara det - Jag och Ahmed ska också ha barn, jag är redan i fjärde månaden. Vi kommer att bli lyckliga i hans husvagn i skogen, och han säger att han vill ha fler barn med mig.
Jag har också förstått att marijuana inte alls är farligt (snarare tvärt om eftersom det även används inom sjukvården).
Vi odlar det i gläntan bakom husvagnen till oss själva och till hans vänner. I gengäld får vi från dem hur mycket ecstasy och andra piller som helst.
Vi hoppas dock att medicinforskningen snart hittar ett botmedel mot AIDS så att Ahmed kan bli bättre - han är värd det.
Ni behöver inte ora er för pengar - Ahmeds vänner, Andrej och mr Stanislav är i filmbranschen och har ordnat så att jag ska bli skådespelare!!!
Det är visst väldigt bra betalt, 500 kr per tagning och jag får ytterligare 500 om det medverkar fler än tre män i samma scen, och ytterligare 1000 kr om det medverkar djur (och jag som ju älskar djur, ett kan knappast bli bättre!).
Oroa dig inte Mamma - jag är 15 år gammal och kan faktiskt ta vara på mig själv.
Nån gång så kommer jag och hälsar på er så att ni kan få träffa era barnbarn.

Puss Puss
Emma

P.S
Pappa, detta var inte sant - jag är faktiskt bara över hos Sandra och kollar på TV. Jag ville bara få dig uppmärksam på att det finns värre saker än, som du uttrycker det,
- ATT SVERIGE FÖRLORAR PÅ ALLA DESSA STRAFFAR!!!

Av Kaela - 18 maj 2008 14:48


Tom hade bjudit hem sin mor på middag. Under middagen kunde inte hans mor undgå att lägga märke till att Toms rumskompis Per var väldigt stor och ståtlig. Hon hade länge misstänkt att de två var något mer än bara rumskompisar så hon frågade sin son om det var så att de var mer än kompisar. Men Tom förnekade det hela och försäkrade sin mor om att de bara var rumskompisar.

En vecka senare sa Per till Tom:
har du sett den vackra soppsleven i silver? Den har varit
borta ända sen din mor var här på middag. Du tror väl inte att hon tagit den?

Tom trodde inte det men han skickade henne ett mail för
säkerhets skull
- Kära mor, jag säger inte att du tog eller inte tog soppsleven men det är ett faktum att den har varit borta enda sedan du var här på middag.

Några dagar senare fick han svar från sin mor
- Kära Tom, jag säger inte att du ligger eller inte ligger med Per, men faktum är att om han hade sovit i sin egen säng hade han hittat soppsleven för länge sedan.

Av Kaela - 18 maj 2008 14:43

 


Idag har det varit umgänge med dotter och hennes pojkvän för hela slanten så jag har inte hunnit online förrän nu.


Så det är dags att säga god eftermiddag istället för godmorgon.

Det är ju verkligen underbart att få ha barn hemma en stund.

Och se att de trivs med livet.

Det är en stor gåva.


Av Kaela - 18 maj 2008 14:42

Tack för kommentaren Julia till haha-visst är det en härlig historia.

Kram

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards