Alla inlägg den 19 maj 2008

Av Kaela - 19 maj 2008 06:25


 Sample photography - walk on the sand


Om man inte haft en lycklig barndom, så ha man desto större  anledning att skapa sig ett lyckligt vuxet liv.

Av Kaela - 19 maj 2008 06:22

Kalle är den typen du älskar att hata. Han är alltid på gott humör och har alltid något positivt att säga.
När någon frågade honom hur han mådde svarade han: Om jag mådde bättre hade jag varit tvillingar.
Han var en naturliog inspiratör. Om en av de anställda hade en dålig dag var Kalle där och talade om för den anställde hur man kunde se positivt på situationen.
Jag blev nyfiken av se detta
, så en dag gick jag bort till Kalle och frågade honom: Hur lyckas du?
kalle svarade: Varje morgon vaknar jag och säger till mig själv: Du har två val idag. Du kan välja att vara på gott humör eller du kan välja att vara på dåligt humör.
Jag väljer att vara på gott humör.
Varje gång det sker något dåligt, kan jag välja att vara ett offer eller dra lärdom av det.
Varje gång någon kommer och klagar hos mig, kan jag välja att acceptera deras klagan ellerjag kan välja att peka på de positiva sidorna i livet.
Jag väljer de positiva sidorna i livet.
Säkert, men det är inte fullt så enkelt, protesterade jag.
Det är det , svrade Kalle. Det handlar om val. När dutar bort allt runt omkring är varje situation ett val. Du väljer hur du vill reagera på situtionen.
Du väljer hur folk skall påverka ditt humör.
Till syvende och sisst är det ditt val hur du lever ditt liv.
jag funderade över vad Kalle hade sagt.
Strax därefter lämnade jag företaget för att starta eget. Vi tappade kontakten, men jag tänkte ofta på honom när jag gjorde ett val i förhållande till livet, istället för att bara reagera på det.
Många år senare hörde jag att kalle var inblandad i allvarlig olycka med ett fall på 20 meter från en radiomast.
Efter 18 timmars operation och flera veckor på intensiven, blev Kalle utskriven från sjukhuset med skenor längs ryggen.
jag träffade kalle ca 6 veckor efter olyckan. Då jag frågade honom hur han mådde svarade han: om jag mådde bättre vore jag tvilling. Vill du se ärren.
jag avböjde erbjudandet om att se ärren, men frågade honom om vad som försiggick i huvudet på honom under olyckan.
Det första jag tänkte på var moi ännu ofödda dotter svarade Kalle.
Så medans jag låg på marken mindes jag att jag hade två val. Jag kunde välja att leva eller att dö
jag valde att leva.
var du inte rädd? blev du inte medvetslös+ frågade jag.
Kalle fortsatte:
Ambulanspersonalen var fantastisk. De sa hela tiden att allt kommer att gå bra. Men då de rullade in mig på akutmottagningen och jag såg uttrycken i läkarnas sjuksköterskornas ansikten, blev jag vettskrämd. I deras ögon stod skrivet: han är döende´ Jag visste att jag måste göra något.
Vad gjorde du då? frgade jag.
Nå, det var en sköterska som skrek frågor till mig sa kalle.
hon frågade om jag var allergisk mot något.
Ja svarade jag. Läkarna och sköterskorna stannade upp medans dom vöntade på mitt svar.
jag tog ett djupt andetag och ropade "Tyngdkraften".
Igenom deras skratt sa jag till dem: jag väljer att leva operera mig som en levande inte död.
kalle överlevde tack vare tack vare läkarnas skicklighet, men också på grund av sin fantastiska inställning.
Jah lärde av honom att varje dag kan vi välja att leva fullt ut.
Inställningen är trotts allt, allt.
Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer.var dag har nog av sin egen plåga: Matteus 6:34.
Egentligen är dagen idag den morgondag som du bekymrade dig för igår.
nu har du två valmöjlighetter:
1. Radera detta
2. vidarbefordra det till människor som du bryr dig om.

Av Kaela - 19 maj 2008 06:18




Att sätta på radion och höra en älsklingslåt- ta en stilla ensam dans på vardagrumsgolvet- det är en bra start på dagen.

Både kroppen och själen får sitt på samma gång.

Av Kaela - 19 maj 2008 06:15



 


Naturen målar åt oss, dag efter dag, bilder av oändlig skönhet, om vi bara har ögon att se dem....

                                                  
  John Ruskin

Av Kaela - 19 maj 2008 06:13



I allas liv kommer stunder då vår eld slocknar.
Sen flammar den upp igen i ett möte med en annan människa.
Vi ska vara tacksamma för de personer som väcker vår mänsklighet igen.

Albert Schweitzer, läkare och humanist 1875-1965

Av Kaela - 19 maj 2008 06:07


20.gif


En kopp kaffe är det som behövs för att livsandarna ska vakna till en ny dag!
Solen strålar här utanför mitt fönster redan tidigt på morgonen men kallt som oj-hoppas temperaturen bestämmer sig för att gå uppåt snart.

Vi vill ha värme och kunna gå barfota i sandalerna nu!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards