Alla inlägg den 15 januari 2009

Av Kaela - 15 januari 2009 21:00




Världens sötaste Linnea säger mormor-sånt lyssnar man förstås gärna på



lite finurlig min -



nej nu....nu blir jag förvånad

Av Kaela - 15 januari 2009 18:23

...av denna lilla talhållare. Tror textningen är ganska mycket fri tolkning av hennes mamma eller pappa, men kul och sött ändå.

Av Kaela - 15 januari 2009 18:21


När man kommer hem trött och snabbt vill ha middag är en omelett ett bra alternativ.

 



Är man två portioner är det detta som går åt

  • 4 ägg
  • 4 msk vatten (eller mjölk eller grädde)
  • 1 krm salt
  • ev. lite finmalen peppar

Fyll din omelett antingen genom att riva den gamla tråkiga ostkanten eller ta lite av smörgåsskinkan som har ett datum som ändå snart går ut.
Blanda gärna i lite brocooli.


Gör så här:

Vispa lätt ägg, vatten, salt och ev. peppar i en bunke med en vanlig visp eller gaffel. Det ska bara vispas lätt.

Tillsätt om du vill någon av fyllningarna och blanda i äggsmeten.

Hetta upp en stekpanna med matfett, t.ex flytande margarin, på medelhög värme.

Häll i äggsmeten i stekpannan när den är varm (när margaranet slutat bubbla).

Grädda omeletten. Skaka pannan någon gång då och då så den lösa äggsmeten rinner ner. När kanten på omeletten börjar se klar ut kan man lyfta lite på den med en stekspade så att lös äggsmet i mitten rinner ner.

När äggsmeten stelnat är omeletten klar. Vik den dubbelt och lägg den på ett uppläggningsfat och servera...

Skär gärna lite tomat och gurka och grönsallad i en glasskål till eller rädisor om du har det.

Kort sagt: man tager vad man haver....

En knäckemacka med kaviar är både gott och nyttigt att komplettera med.


Högst en kvart tar det - och du blir mätt! 

Av Kaela - 15 januari 2009 18:14

Jomen visst du...visst dricks de kaffe av dementa på våra äldreboenden.

Men det handlar om vad de drack i medelåldern om jag förstod undersökningen rätt.

Ha det gott- drick ditt kaffe och njut....

http://kaela.bloggagratis.se/2009/01/15/1287114-drick-nat-nyttigt-brygg-en-kopp-kaffe/

Av Kaela - 15 januari 2009 12:49


 



Var vid gott mod alla kaffeälskare.

Inte nog med att vi får njuta det goda kaffet flera gånger om dagen.

Njutningen skyddar oss också mot alzheimer.

Är det inte goda nyheter.

Så skippa te och drick kaffe om du vill vara närvarande i livet så länge du lever.

På den här länken kan du dessutom läsa om ytterligare fem skäl att dricka kaffe.

http://www.salongk.se/artiklar/import/2008/2/4/3349/index.xml

Goda nyheter det må jag säga...men nu har jag inte tid att skriva längre och tänker inte ha dåligt samvete för att jag nu går och sätter på kaffe och tar en macka till - som lunch!


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=873898


Av Kaela - 15 januari 2009 06:12


 


Du blir
aldrig så fattig


att du inget
har att ge


och aldrig
så sorgsen
att du inte kan le


Aldrig blir du
helt ensam


någon är din vän


Natten
är snart över
och solen


lyser igen
Kaela

Av Kaela - 15 januari 2009 06:08

Den som vill bli lycklig ska inte lägga an på att öka sina tillgångar

utan på att begränsa sina krav.

Platon

Av Kaela - 15 januari 2009 05:57

 


En man hade under sina år arbetat hårt och byggt upp ett stort företag.

På gamla dagar blev han sjuk och fördes till sjukhus.

När han närmade sig slutet kallade han till sig sina tre söner och gav dem följande utmaning.

En av er kommer att få ärva mitt företag. För att se vem som förtjänar detta får ni här 20 kronor var. Köp nånting som kan fylla detta rum från hörn till hörn. Ni har tid tills ikväll på er att klara uppgiften.

När första sonen kom tillbaka på kvällen frågade fadern vad han köpt för sina pengar.

Jag åkte till min väns bondgård och köpte två balar med hö. Sonen gick ut och hämtade balarna och började kasta upp höet i luften. Under några sekunder var rummet fullt med hö, men efter en liten stund hamnade allt hö på golvet och rummet var långt ifrån fullt från hörn till hörn.


Sedan kom den andra sonen och visade vad han köpt.

Jag köpte två säckar med bomull för mina tjugo kronor.

Han tog bomullen och kastade upp den i luften. Precis som med höet hamnade dock all bomull på golvet och fadern var inte nöjd.


Så kom den tredje sonen och fadern frågade vad han gjort av sina pengar.

Först växlade jag de tjugo kronorna till fyra femkronor. En av femkronorna gav jag till en person som behövde dem mer än jag.
Sedan köpte jag en korv och för den sista femkronan köpte jag två saker.

Sonen släckte ljuset i rummet, stoppade ner handen i fickan och plockade upp ett ljus och en ask tändstickor. Han tände ljuset och hela rummet badade i ljus.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards