Alla inlägg den 18 januari 2009

Av Kaela - 18 januari 2009 17:26

...kan man tydligen drabbas av utan att ha bil...


I helgen var vi bortbjudna till ett par vänner i Malmö, och skulle samåka dit med värdinnan från hennes arbetsplats i Lund. Hon ville stanna till på ett köpcentrum på vägen hem och göra några sista kompletterande inköp. Av någon anledning - såhär i efterhand verkar det outrgrundligt men i verkligheten var det nog mest som det föll sig - hade jag inte satt min väska i bagageutrymmet utan bredvid mig i baksätet. På den korta stund, kanske 20 minuter, vi var inne på köpcentrumet hade någon sedan hunnit bryta upp ett dörrlås och plocka till sig min väska. Och detta på en stor parkeringsplats där människor rör sig hela tiden! (fast de många människorna i rörelse förklarar nog i och för sig att det var bara just den löst liggande väskan som försvunnit, medan radion och annat fast men värdefullt i bilen fått vara kvar).


Lite irriterande var det, inte minst att jag därmed också blev av med en bok som tillhör universitetsbiblioteket som jag kommer att få betala en ordentlig ersättning för. Dessutom försvann därmed både vinflaskan vi hade med till värdparet och födelsedagspresenten till vår 13-åriga gudson.


Men i övrigt hade jag egentligen en osannolik tur. Jag har en ganska dyr ryggsäck, som jag tycker bra om och som jag fått i present av en av mina systrar, men just i fredags var den full med diverse papper och annat, och hellre än att ta mig tiden att tömma den för att packa det jag skulle ha med mig så letade jag fram en reklamryggsäck som vi en gång i tiden fått gratis. Sannolikheten att jag, om jag alls har en väska, inte har min "riktiga" ryggsäck är nästan obefintlig  - men just när jag blev bestulen på väskan hade jag alltså det! Jag fick också en sprillans ny mobiltelefon i förra veckan, och på vägen till mötet med vår värdinna ville jag egentligen lägga ner den i väskan, för att jackfickan kändes osäker, men på grund av att jag just fick syn på bussen och fick bråttom så blev det aldrig av. Så nära var det alltså att min alldeles nya mobiltelefon låg i väskan som försvann!


Om vi bortser från det som vi skulle ge bort (och vår gudson får vi väl ordna en ersättningspresent till), och biblioteksboken, var det enda jag blev av med en gratis reklamryggsäck, ett ombyte kläder, tandborste och tandkräm! Mindre kan man nästan inte bli bestulen på! Tur i oturen, kan man kalla det.


PS. Om du som gjorde inbrottet läser det här kan du väl vara hygglig och lämna in boken till universitetsbiblioteket - så andra kan låna den, och så jag slipper betala för den! Vill du får du gärna läsa den först!

Av Kaela - 18 januari 2009 11:08

Idag kommer yngste sonen med flickvän på middag och de har önskat sig denna meny.

Alla jag har bjudit på detta har gillat den och bett om receptet.

Här kommer det nu även till dig som jag aldrig fått äran att bjuda på middag.




DETTA BEHÖVER DU:

4 stora kycklingfiléer
2 pkt bacon


SÅ HÄR GÖR DU:

Mät och skölj upp ris till 4-6 portioner
Skär kycklingfiléerna på längden och linda in dem i bacon.
Stek kycklingfileerna i 3-5 minuter på varje sida.

Sätt riset på plattan samtidigt som du sätter in kycklingfileéna i ugnen.
Stek färdigt i ugn 200 grader 25-30 min


ÄDELOSTSÅS:

150 g Ädelost; tex Kvibille Grädd 
3 dl Grädde(ev. mjölk om du vill ha magrare sås)

2 msk Mjöl
1 Vitlöksklyfta

Koka som vitsås och tillsätt sedan ost och vitlöksklyfta

Servera med en fräsch grönsallad gärna med lite hackad rödlök i.




Av Kaela - 18 januari 2009 11:05



Jag har en melodi i mitt inre
den kommer från ett annat land
och orden glömda sen länge
skrevs av en främlings hand

Den sjunger i tanken om natten
när tystnadens täcke lagts ut
jag väcks av en tvingande längtan
när drömmen är slut

Vad var det för ord han skrev eller sjöng
en gång i en svunnen tid
den där främmande herden som satt vid sin eld
i kvällens skymmningsfrid?

Det måste vara nåt vackert
med allvar och mening i
nånting över och bortom gruset
som passar en sån melodi

Det är lite svårt att förklara
men det händer ibland vissa dar
att jag hör några ord – svårtydbara
i tanken dröja kvar

Jag vet att de formats av honom
som skapade melodin
men tolka dem riktigt kan jag nog bara
i drömfantasin
Kia


Av Kaela - 18 januari 2009 10:44

Så säger Göran Skytte om sig själv...

och berättar också att den inställningen förstärkts av att möta bl. a. Yassar Arafat.

Men han säger också att änskap innebär inte att man underkastar sig någon annan, tolererar allt. Vänskap innebär bland annat att man sätter gränser, ifrågasätter, försöker tillrättavisa. Detta måste gälla även den som är och vill vara en vän till Israel.
Det är väl faktiskt det som verkligen visar att man är en vän.

Någon har sagt: "Bara en verklig vän talar om för dig att du har smuts i ansiktet"

Och att vara vän med Israel innebär ju verkligen inte att aldrig säga att något av det de gör är fel.


Men för den som vill kalla Israel en militär övermakt har jag ett gott råd.

Ta en titt på kartan och se hur Israel är omringat av länder som ifrågasätter dess existens.

Och inte bara ifrågasätter.

Det finns mångauttalanden i stil med : "vi ska cementa hela Israel"...."kör ut judarna i havet" Någon arabledare har till och med svurit på att utplåna Israel.


Om du eller jag var lika omringade av grannar som var ute för att skada och döda oss som Israel är av länder med just de intentionerna, då skulle vi bli ganska upprörda om någon ifrågasatte vår rätt att försvara oss, även om försvar ibland såg ut som anfall.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2335511.svd




Av Kaela - 18 januari 2009 10:06

Han har tidigare fått FN:s pris för mänskliga rättigheter och Olof Palmepriset .

Han arbetar för de våldtagna och sexuellt utnyttjade kvinnorna  vid Panzisjukhuset,dit han också donerar prissumman på 20 000 dollar.

Det är hopp om världen så länge det finns människor som arbetar för det goda.

Och ingenting gör i alla fall mig så glad som att läsa om dessa hjältar.

För de är hjältar i ordets rätta bemärkelse.

Denis Mukwege grundade Panzisjukhuset i södra Kivu i Demokratiska Republiken Kongo. Här har det brutala våldet mot kvinnor och barn nått ofattbara nivåer.
Du som har följt med i vad som händer där har säkert läst om det och inser att det behövs måna som denne läkare för att hjälpa dessa kvinnor tillbaka till ett något så när normalt liv.

Sedan verksamheten vid sjukhuset började har över 10 000 våldtagna kvinnor fått behandling. Var tionde har man varit tvungen att operera, en eller flera gånger. Detta därför att deras underliv har trasats sönder av gevärspipor, käppar och andra tillhyggen.

Här handlar det alltså inte om vanliga våldtäkter, utan om övergrepp som syftar till att förnedra. Förnedra individen - men också familjen, den etniska gruppen, samhället. Att våldta en kvinna inför hennes man betraktas som den yttersta förnedringen av mannen. Att våldta kvinnorna i en by är att skända byn och i de flesta fall tar mannen inte tillbaka sin våldtagna kvinna.


 Varje gång jag står vid operationsbordet undrar jag om det ska vara möjligt att återupprätta våldtäktsoffrets värdighet som kvinna säger Denis Mukwege bland annat.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=161852


Av Kaela - 18 januari 2009 09:57


 


Hälften av deras garderobsavgifter ska gå till Clowner utan gränsers verksamhet.

De arbetar med att sprida hopp gläde och locka till skratt runt om i världen där det finns barn som lever under krigets fruktansvärda verklighet.
Clowner utan gränser är i dubbel bemärkelse sitt namn.

De kommer från olika länder och de arbetar i olika länder.

Ett väldigt bra initiativ av Dansens Hus!

Alla organisationer (tror jag) som arbetar för det goda arbetar under tuffa ekonomiska villkor.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=161881

Av Kaela - 18 januari 2009 09:54

Ja visst Mattias...nog blir man glad av att se kreativitet som går till god handling.

Ha det gott och var rädd om dig!

http://kaela.bloggagratis.se/2009/01/10/1269700-filmfestival-i-varbergs-pingstkyrka/


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards