Alla inlägg den 23 januari 2009

Av Kaela - 23 januari 2009 06:20


 


De flesta människor lever som sömngångare, kluvna mellan önskan och fruktan av att vakna. 
Raoul Vaneigem

Av Kaela - 23 januari 2009 06:15


   


Sortera inte
ta emot
även det felaktiga


Låt ljuset röra
ditt skugglandskap


Din förvirring
beror på
att världen snurrar


Lev ditt NU


som förkastar
Då och Sedan
ger dig evighetens perspektiv


på livets petitesser


Kaela

Av Kaela - 23 januari 2009 06:10

 


Vad ska vi ha till middag?
Den eviga frågan.

Så är risken att det blir en hämtpizza vid kökdbordet som lördagsmiddag.

varför inte pröva på att göra en köttgryta.

Passar bra nu i ruskvädret!


DET HÄR BEHÖVER DU:
1 kilo högrev av nöt
2 gula lökar
1 röd lök
3 små morötter
10 kryddpepparkorn
5 vitpepparkorn
5 rosépepparkorn
5 lagerblad
2 köttbuljongtärningar
5 färska vitlökar (strimlade)
Salt
Smör till stekning
3 dl grädde

GÖR SÅHÄR :
Skär köttet i mindre bitar, bryn i stekpanna och lägg sedan över i en större gryta. Häll på vatten så det knappt täcker köttet, låt koka upp och skumma av noga. Tillsätt buljongtärningarna, lök, morötter, (klyftade) vitlöken, pepparkorna och lagerbladen! Brässera på svag värme ca 2½ timme till köttet är riktigt mört. Tillsätt grädden och låt koka upp ett par minuter innan servering. Servera till kokt potatis och vinbärsgelé!

Av Kaela - 23 januari 2009 06:06

Skriv en uppsats om dina drömmar.
Den uppsatsen har många skolelever fått genom åren och så även Tommy som gick i en liten byskola någonstans i Sverige på
50-talet. Tommy hade mycket att drömma om, men väldigt lite att bygga sina drömmar på. Hans familj var fattig och hade fått flytta ofta eftersom de var tvungna att flytta dit Tommys pappa kunde få arbete. Så Tommy hade få riktiga vänner och var hopplöst efter i skolan. Men drömmar hade han.

Den här kvällen slet Tommy hårt med sin uppsats. 
"När jag blir stor ska jag bli konstnär och bo i en stuga på landet 
som jag själv har byggt." Tommy ritade noggrant skisser över hur huset skulle se ut och han var mycket stolt när han dagen efter lämnade in sin uppsats till läraren.

Tre dagar senare fick han tillbaka uppsatsen med ett stort rött C uppe i hörnet. Lägsta möjliga betyg! När lektionen var slut gick Tommy fram till läraren och frågade varför han fått ett C på sin uppsatts.

Det här är en helt orealistisk dröm för en grabb som dig. Du är fattig, saknar helt en utbildning, har absolut ingen konstnärlig talang och vet absolut ingenting om att bygga hus. Om du skriver om uppsatsen med en mer realistisk dröm, så ska jag ompröva betyget.

Tommy visste inte vad han skulle göra. Han funderade hela vägen hem och på kvällen innan han skulle sova frågade han sin far vad han skulle göra. Pappan slog sig ner vid Tommy och tittade allvarligt på honom. Det är din dröm Tommy är din svarade han. 
Det är du som måste bestämma hur viktig den är för dig. 

Nästa dag lämnade Tommy in samma uppsats igen. Med orden: 
Du kan behålla betygen så behåller jag min dröm.

Trettio år senare berättar Tommy den här historien för tjugo barn som kommit på besök för en veckas målarkurs.

Det här berättar jag för er eftersom ni nu sitter i ett hus på landet som jag själv har byggt och i morgon ska jag visa er utställningen med tavlor som jag målat. Om ni tittar ovanför den öppna spisen så ser ni min uppsats inramad. Den påminner mig om att jag inte ska ge upp mina drömmar. 


Av Kaela - 23 januari 2009 06:02

Alla som tillbringat en kortare eller längre tid i Lund har väl käkat wienerbröd och kakor på konditori Lundagård.

Nu är detta anirka konditori snart ett minne blott.

Konkursdöden har skördat ett nytt offer.

Säkert både en och annan som kommer att sakna det.

Beror det på att vi fikar för sällan ute numera eller har omkostnaderna blivit för höga.?


http://sydsvenskan.se/lund/article407577/Conditori-Lundagard-i-konkurs.html

Av Kaela - 23 januari 2009 05:53

Socialbidragfusket enbart i Stockholm sägs uppgå till 30 miljoner.

Det är ju mer än vad någon kunde drömma om.

Den som inte kan klara sin egen försörjning under en period av en eller annan anledning ska ju med högburet huvud kunna ta emot socialhjälp.

Men att lura och fuska sig till det- det är under all kritik.

Och om man nu fuskar ska man kanske inte som en av personerna, berätta på sin blogg att man tjänar bra på sina modelluppdrag!


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=876465

Av Kaela - 23 januari 2009 05:44

 BBC-journalisten Jeremy Vine säger sig känna av ett allt mera hårdnande klimat när det gäller att säga att han tror på Gud.

Jag hör väldigt olika uppfattningar om det.

En del är nog beredda att hålla med Jeremy, men andra säger precis tvärtom.

Att det har blivit lättare att säga att man tror på Gud och bli respekterad för det.

I ett land där vi tillsätter tjänster för att arbeta mot Islamfobi borde det inte vara svårt.För jag hoppas att det inte har blivit så illa att det är helt ok att säga att man tror på Allah men inte accepterat att säga att man tror på Gud.

De lär ju dessutom vara samma person.

Kanske är det annorlunda i England...vad vet jag.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=162123

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards