Alla inlägg under oktober 2009

Av Kaela - 17 oktober 2009 10:13


Hej numera Sverigedemokrat.

Både Röda Korset och Rädda barnen gör en hel del...och flera bland annat SAMBA  satsar hårt  http://www.kraftsamlingforbarnen.nu/

men som du vet består alla ideella organisationer av individer- människor som du och jag- skynda att anmäla dig - du behövs i någon av de organisationerna!!
Man har ingen rätt att kritisera andra för att de inget gör - innan man själv gör allt man kan!!!

 

Ha det gott och var rädd om dig!

 

 

http://kaela.bloggplatsen.se/2009/10/11/2069303-de-glomda-barnen/

Av Kaela - 16 oktober 2009 20:25

Jag älskar såna där kort med "klokskaper" på som man ibland kan se i ställen på bokhanladare och andra.

Häromdagen hittade jag ett som fick mig att tänka på er alla fina underbara bloggvänner!

 

Så läs - och inse att dikten handlar om just DIG!!!!

 

   

 

Livet blir berikat
av kompisar och vänner
-att människor vill dela
sånt man gör och sånt man känner.


 

Så mycket fint man får lära,
så mycket som blir sagt....
Så mycket som kan hända
i vänskaplig kontakt


 

Ja, det ger så mycket glädje
att vara fler än en.
Att man har nåt gemensamt
i nuet....då......och sen.....


 

Att ha just dig till vän
ger skäl till tacksamhet
För du är bra på vänskap
-det hoppas ja du vet.
Av Kaela - 16 oktober 2009 20:09

Du får laga den i helgen Emma!

Nu är det fredagskväll och alla vi som har en arbetsvecka bakom oss är nog jättetrötta- men imorgon har vi sovit igen och kanske behöver liter hjälp i matfantasin.

Jag har en pärm full med urklipp från tidningar - avskrivna recept från vänner osv...som jag ska leta min matinspiration ifrån imorgon.

Allt gott till dig - Fredagskram!

 

http://kaela.bloggplatsen.se/2009/10/16/2086130-varmande-gryta-i-hostkylan/

Av Kaela - 16 oktober 2009 20:05

Tack för ditt fina inlägg Gunilla!

Min mamma sa ofta de sista åren av sitt liv: "Det är inte roligt att bli gammal"

Och det är tufft- helt klart.

Läste för en tid sedan en bok "Åldras - inget för veklingar" som jag varmt rekommenderar alla oss som har gamla människor i vår närhet!

 

Kram och allt gott till dig Gunilla!

 

http://kaela.bloggplatsen.se/2009/10/15/2082732-saliga-ar-de/

Av Kaela - 16 oktober 2009 19:59

Tack Anna för ditt långa jätteintressanta inlägg.

Det är en svår relation som sagt.

För oss- de två viktigaste kvinnorna i en mans liv.

Du är svärdotter.

Jag är både och.

Både svärdotter och svärmor och jag vet precis vad du menar.

Det ÄR så lätt att känna sig sårad av svärmors kommentarer.

Och det är så lätt att som svärmor uppleva att jag inte längre har tillträde på något sätt till min sons liv.

Jag är också farmor och mormor.

Och det är skillnad.

På något sätt känns det som att jag har större rätt till de barnbarn som jag är mormor till än till de jag är farmor till.

Det är så självklart att jag som kvinna och mamma är nära min mor- så det borde inte vara något problem....men ändå är det.

 

Jag tror dock inte att problemen är olösliga.

Med ömsesidig respekt, vishet och försiktighet tror jag att vi  svärdöttrar och svärmödrar kan ha en jättefin relation.

Men det kräver eftertanke.

Önskar dig allt gott och du - var rädd om dig!

 

http://kaela.bloggplatsen.se/2009/09/26/2022288-den-svar-ste-relationen-som-kraver-stor-vishet-av-bada-parter/

Av Kaela - 16 oktober 2009 19:56

Det är gott lisa!

Pröva får du se!

Tack för gullig önskan som jag verkligen tar till mig.

Ha det gott och var rädd om dig!

 

http://kaela.bloggplatsen.se/2009/10/16/2086130-varmande-gryta-i-hostkylan/

Av Kaela - 16 oktober 2009 13:16

Filmklippet nedan är från en övervakningskamera på en station i Melbourne, Australien, och visar hur en barnvagn med en 6-månaders bebis börjar rulla när mamman släpper taget om den för en sekund. Innan hon hinner få tag i den igen har den rullat ner på spåret rakt framför ett tåg. Barnvagnen blir överkörd av tåget och släpas med 30 meter innan lokföraren hinner få stopp på tåget, men pojken får bara en bula i huvudet. Tillkallade sjukvårdare konstaterade att han inte behövde annat än sin napp och lite mat, men han togs förstås ändå till sjukhus för undersökning. Eller som nyhetsspeakern i klippet uttrycker det: "the baby only suffered a bump to his head, and was taken to hospital in a stable condition. His mother was said to be distraught, though." 


En teori är att han räddades av att han var fastspänd i vagnen, och därmed inte föll ur den. Men vad man dock måste fråga sig är ju varför vagnen rullade utåt överhuvudtaget, varför sluttar perrongen mot spåret? Om det handlar om avrinning av regnvatten måste det ju gå att lösa på andra sätt. 


läs mer i Dagen eller i Aftonbladet



Av Kaela - 16 oktober 2009 06:26

  


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA TILL FYRA PERSONER

ca 700 g grytbitar av fläskkött
smör
1 stor lök eller 2 små
1 dl chutney
ca 2 msk crème fraiche
soja
salt
peppar

 

SÅ HÄR GÖR DU

Bryn köttet runtom i het stekpanna. Salta och dra ett tag med pepparkvarnen. Lägg i en gryta. Vispa ur stekpannan med lite vatten. Bryn löken lätt och häll i grytan. Tillsätt chutney. Låt småkoka i ca 40 min. Rör ner crème fraiche. Låt puttra en stund till. Smaka av och ge grytan lite färg med en aning soja. Servera med bulgur eller råris och en sallad.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards