Alla inlägg den 7 december 2009

Av Kaela - 7 december 2009 06:18

  



Jag ser att du är trött
men jag kan inte gå alla steg för dig
Du måste gå dem själv
men jag vill gärna gå dem med dig

Jag ser att du har det svårt
men jag kan inte gråta alla tårar för dig
Du måste gråta dem själv
men jag vill gråta med dig

Jag ser att du vill ge upp
men jag kan inte leva livet för dig
Du måste leva det själv
men jag vill leva med dig~


 Björn Eidsvaag

Av Kaela - 7 december 2009 06:09


  


Lätta bekymmer är pratsamma,
djupa sorger stumma.

Seneca

Av Kaela - 7 december 2009 06:02

  

Bilden har jag fått av min vän Truls

 

 

 

RISKER
Att skratta är att verka löjlig.
Att gråta är att verka sentimental.
Att sträcka ut handen mot någon annan är att riskera
att bli involverad.
Att uttrycka sina känslor
är att riskera att visa upp sitt rätta jag.
Att lägga fram sina ideal, sina drömmar inför en publik
är att riskera att förlora dem.
Att älska är att riskera att inte bli älskad tillbaka.
Att leva är att riskera att dö.
Att hoppas är att riskera att bli förtvivlad.
Att försöka är att riskera att misslyckas.

MEN – RISKER MÅSTE TAS, för den största risken man kan ta här i livet är att inte ta några risker alls.
En människa som inte riskerar någonting, gör ingenting, har ingenting och är ingenting.
Han kanske undviker lidande och sorg, men han kan inte lära, känna, förändras, älska eller leva.
Kedjad av sina säkerhetsföreskrifter blir han en slav.
Han har förverkat sin frihet.
Bara en människa som tar risker är FRI

 

Skrivet av den amerikanske filosofen och författaren Ralp Waldo Emerson


Av Kaela - 7 december 2009 05:41

Fängelser och häkten i Sverige får skarp kritik av Europarådets kommitté mot tortyr och omänsklig behandling (CPT),

Kritiken avser bland annat bland annat hur fångar placeras i Kriminalvårdens nya säkerhetsbunkrar, som byggdes efter flera fritagningar ur fängelser år 2004.

En del har suttit där i flera år.

Även förhållanden inom psykiatriska tvångsvården kritiseras för dåliga möjligheter för de intagna att röra sig utomhus.

Dessutom vill CTP att Sverige kartlägger hur misskötsamhet av poliser utreds bättre.

 

Vi vill kanske gärna tro att vi har den mest humana fångvården i världen.

Men som det ser ut är det inte så.

Isolering bryter ju ner en människa mycket snabbt och frågan blir förstås hur den som sitter länge isolerad ska kunna anpassa sig i samhället senare.

 

Läs mera här:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hard-kritik-mot-svenska-fangelser-1.1008762

Av Kaela - 7 december 2009 05:34

När det utbröt brand på ett äldreboende i Hässelby hoppade en kvinna från tredje våningen.

Förstår hennes rädsla eftersom det äer lite personal på ett boende och många äldre som ska ha hjälp att komma ut vid en brand.

Oerhört tragiskt är det.

Just äldreboenden är ju så känsligt för brand-särskilt på natten då det är mycket lite personal - och de allra flesta bland de boende behöver hjälp att ta sig ut.


Läs mera här:

 

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=196167


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards