Alla inlägg den 2 mars 2010

Av Kaela - 2 mars 2010 19:58

En bok om Sverige - "Vem bryr sig" av Anna Sjödin!


Den här boken kommer att öppna dörrar för läsaren till ett Sverige som många är helt omedvetna om.

Men som vi behöver bli medvetna om.

Och göra något åt.

Man kan ju alltid börja med att läsa boken.

Jag möter många människor i liknande situationer som boken tar oss med till i mitt arbete.

Och jag blev väldigt glad över att hitta boken.

Vill göra vad jag kan för att få så många som möjligt att läsa den.

Vi kan förändra samhället - du och jag!

Av Kaela - 2 mars 2010 19:54


Nu kan du både ringa när du behöver någon att tala med eller använda dig av nätet.

Samtalstjänstens nätjour är en webbaserad hjälptjänst som upprätthålls av den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland




  

Av Kaela - 2 mars 2010 19:36

Mamman skulle ha anmält sig till arbetsförmedlingen dagen efter hennes son dött.

På grund av att hon inte gjorde det drogs hennes sjukpenning in.

Kammarrätten säger att den visserligen har förståelse för mammans situation men "att det inte finns någon laglig möjlighet att medge sjukpenning för de första 14 dagarna. Detta eftersom det inte finns någon bestämmelse om undantag från reglerna ens i så här ömmande fall".

Vart är vårt samhälle på väg?

Är det inte dags att vi reagerar.

Vad har mamman för glädje av den förståelsen?
Några ord på ett papper....

Jag gråter av ilska och medkänsla när jag läser detta.

Vilken mamma kan tänka på såna saker dagen efter att hennes son dött???

Bara en onormal mamma- och kanske är det så samhället vill ha det!


http://www.dn.se/nyheter/sverige/ingen-sjukpenning-efter-sonens-dod-1.1054742

Av Kaela - 2 mars 2010 16:37

Att vara tjock - (vad man nu menar med det)...är något av det mest förbjudna i dagens samhälle.

Detta drabbar unga flickor hårt.

De läser och hör att du ska ha en perfekt kropp, vita tänder, fina välmålade naglar osv...

Xandra 18 år skriver i Blekinge Läns Tidning om hur hon ser flickor på 12-13 år som är svartsminkade och med djupa urringningar.

Fasar för att föda en dotter till denna hetsjakt där ungar inte får vara ungar - och där kvinnoidealet är så långt från verkligheten som man kan komma.

En veerkligt klok 18-årings funderingar....


Du kan läsa hela artikeln här:


http://blt.se/opinion/debatt/en-annan-dag-i-morgon(1770833).gm


Av Kaela - 2 mars 2010 16:25

Ärligt talat tycker jag också att just dessan kloka ord är ovanliga för att komma från Luther Kristina - men jag fick detta ord i ett mail - med Martin Luther som undernamn.

Av någon som jag inte har anledning att tro att den har fel.

Jag tycker också att Luther är misstolkad ibland- men samtidigt var han en människa - och människor felar.

Så en och annan fadäs kan nog ha hans underskrift.

(Nu menar jag inte ovanstående)


kram


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/02/2620945-dagens-kloka-ord/

Av Kaela - 2 mars 2010 16:18

Somaiyah - en niqab täcker ju så vitt jag har sett hela ansiktet utom ögonen.

Så är det niqab vi diskuterar så är det en täckning av ansiktet det handlar om.

Kanske är det inte bara hur naket man får gå som kan väcka anstöt (även om jag håller med dig där - många är alltför lättklädda).

Jag tror helt säkert att också detta att inte kunna se mer än personens ögon väcker anstöt hos dem som är vana att människor visar ansiktet.


Intressant blogg du har.


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/28/2610444-niqab-uttryck-for-en-tro-eller-for-ett-kvinnofortryck/

Av Kaela - 2 mars 2010 06:18

  



Vid en svår översvämning har en man och hans familj tagit sig upp på hustaket för att undgå att drunkna.

Mannen ber att Gud ska rädda dem från att dö.

Så kommer grannen förbi i sin roddbåt och frågar om familjen vill hoppa i.

Nej svarar mannen, jag väntar på att Gud ska hjälpa mig.

Vattnet börjar nå högt när en båt från räddningstjänsten kommer och ber dem hoppa i.

Ännu en gång nekar mannen till hjälp.

När vattnet täcker hela hustaket och når familjen till fotknölarna frågar mannen Gud ”var är du?”

Då kommer en helikopter och firar ner en repstege för familjen att klättra upp på, men mannen håller fast vid att vänta på Guds hjälp.

Familjen drunknar och när mannen står inför Gud frågar han ”varför gjorde du inget för att rädda mig och min familj?”

 Men, säger Gud, jag skickade först grannen, sedan räddningstjänsten och till sist helikoptern!

Ur boken: Visa pärlor

Av Kaela - 2 mars 2010 06:10

  

 

 

Mitt skratt är mitt svärd och min glädje min sköld.  

 Martin Luther

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards