Alla inlägg den 5 mars 2010

Av Kaela - 5 mars 2010 11:20

5 000 dödas varje år i så kallade hedersmord.

Hur nu mord kan ha någonting med heder att göra.


Bedömningar visar att så stor del som en tredjedel av världens kvinnor någon gång blivit slagna, våldtagna eller utsatta för annat övergrepp.

sade FN:s människorättskommissarie Navi Pillay.


Med andra ord kan man fastslå att den faligaste platsen för kvinnor är i den trygga familjens famn.


Så kallade hedersmord handlar om fall där flickor eller kvinnor mördats av någon av sina familjemedlemmar sedan de  gift sig mot familjens vilja eller haft en utomäktenskaplig affär och på så vis - enligt familjens män - dragit skam och vanära över sin familj.

En vanära som man tydligen anser kan suddas ut genom mord.

Klart bisarrt!


Läs mera här:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-hedersmord-dodar-tusentals-1.1056184

Av Kaela - 5 mars 2010 10:36

Att allergier blir allt vanligare är något som de flesta av oss hört och många erfarit och erfar hela tiden.

De flesta har vi hört talas om.

Men det finns mycket man kan vara allergisk emot som vi inte tidigare vetat så mycket om.


Köttallergi, vattewn, värme, kyla, hennatatueringar,chokladallergi mm.

Undrar vad det är som gör att vi har blivit så allergiska idag.

Och att det ökar oavbrutet.

Dessutom blir vi allergiska mot saker människor haft omkring sig i alla tider.


Läs mera här:


http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6713654.ab



Av Kaela - 5 mars 2010 10:18

Oh vad avundsjuk jag blir på er i Skåne Rebecca!

Här ligger ännu drivorna meterhöga och när jag åkte till jobbet var det -13 grader.

Brrrr....

Många /garanterat virusfria / kramar till dig kära dotter och till Anna!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/04/2634340-varen-har-kommit-till-skane-ryktas-det/

Av Kaela - 5 mars 2010 10:15

Ja e-k - jag jobbar mer än försiktigt och kan nog gå hem vid tretiden när det mesta är åtgärdat- och då blir det som sagt sängen direkt.

Tack för din gulliga kommentar!


Kram

http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/05/2635967-idag-gaor-jag-det-jag-sager-man-inte-bor-gora/


Av Kaela - 5 mars 2010 06:20

  


Idag går jag till jobbet sjuk.

Något jag alltid sagt att man inte bör göra. Men ibland har man inget val.

Människor blir lidande och får inte den hjälp de behöver om jag stannar hemma - eftersom jag inte har någon ersättare.

Jag ska ställa in mötet med en person idag på förmiddagen så hon slipper bli smittad - och telefonjobbet kan jag ju göra utan risk för andra.


Hoppas det fungerar med feber, värkande huvud och kropp....

När jag kommer hem blir det sängen direkt!



Av Kaela - 5 mars 2010 06:14

  


Vi tänker mycket mer på användandet av våra pengar som är förnybara än på tiden som är oersättlig.

Okänd tänkare

Av Kaela - 5 mars 2010 06:07

Du kanske minns att jag för några dagar sedan skrev om mamman som miste sin sjukpenning för att hon inte anmälde sig till arbetsförmedlingen dagen efter att hennes son dött.

http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/02/2624327-mammans-sjukpenningdrogs-in-eftersom-hon-inte-anmalde-sig-till-arbetsformedlingen-dagen-efter-det-att-hennes-son-dott/


Nu vill alliansen införa något de kallar "sorgepeng" på så sätt att då ett omyndigt barn dör ska båda föräldrarna ha rätt till föräldrapenning i två veckor.

En bra början - men jag hoppas att detta mycket snart ska omfatta alla som sörjer en familjemedlem -och givetvis i nästa steg - myndiga barn -  så att man automatiskt får sjukkassa eller något liknande under två veckor.

Men även sorgen över en make eller en mor eller far och även ett syskon ska rendera till den rätten.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/alliansen-vill-infora-sorgepeng-1.1055855

Av Kaela - 5 mars 2010 06:01

Tack Kristina!
Ja en gåva är det.

Jag skriver inte dikterna- de kommer till mig!

Och bilder och foton är en annan passion....men där får jag jobba lite mera.


Kram!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/04/2634792-en-vind/

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards