Alla inlägg den 18 mars 2010

Av Kaela - 18 mars 2010 15:32


  



"Finns man inte på Facebook så finns man inte".....orden kom från en av de två tonårstjejerna som satt uppkrupna i ett hörn av vår stora samlingssal på ett av våra Öppet Hus.

Tonårsuttryck tänkte jag och skyndade förbi dem med ett leende.

Men tankarna dröjde kvar vid det jag hört.....


Jo visst finns jag på Facebook....eller mitt namn finns där och några få uppgifter om vem jag är - men har det överhuvudtaget med mitt varande här i tiden något med Facebook att göra?


Jag fanns lika mycket innan Facebook fanns och det gjorde alla mina vänner också.

Nu kan jag ibland känna det som att vårt umgänge inskränker sig till några rader om statusen i livet för ögonblicket.

Vi behöver ju inte ringa varandra längre.

Vi kan ju skriva meddelanden på Facebook.

Och kanske blir det inte lika viktigt att ses för skvallret, det där snälla omtänksamma vänkretsskvallret - det har vi ju redan läst på Facebook.

Ibland undrar jag om vi är helt medvetna om vad den här typen av sociala media gör med oss.

Kanske är det så att vi i framtiden sitter och knattrar på varsin dator och umgås på visuella umgängesforum.
Vi behöver inte ens gå hemifrån för att ses.

Hur vi har fixat i nya lägenheten eller nya huset - det kan vi ju visa i den här visuella världen - så inte finns det någon anledning att besöka varandra.


Den framtiden vill jag inte ha!


Mina vänner som delat lång bit av livsvägen med mig, för dem vill jag öppna dörren till mitt hem för - möta på trappen och få en bamsekram och bara njuuuta av deras närvaro.


Jag tycker det är fantastiskt att möta nya människor här på bloggen.

Men Facebook - ja nog tycker jag att jag finns - oavsett om jag finns där eller inte......







Av Kaela - 18 mars 2010 08:45

En 31-årig kvinna som varit förlamad sedan 6 års ålder ber Socialstyrelsen om att få dö.

Läkarna är positiva till hennes begäran.

Jag förstår att hon har det svårt.

Men jag kan inte förhindra att jag blir rädd.

Skulle Socialstyrelsen svara ja på hennes begäran finns det stor risk att vi har fått ett s.k prejudicerande fall - och då dröjer det inte innan dödshjälp är laglig för den som så vill.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kvinna-ber-om-hjalp-att-fa-do_4438939.svd#tw_link_widget

Av Kaela - 18 mars 2010 06:17


  



Försumma inte det lilla du förmår

fär det myckna du inte klarar.

Okänd tänkare

Av Kaela - 18 mars 2010 06:02

  



Hur ofta har vi inte funderat på varför vi gör som vi gör eller varför det aldrig blir som vi vill?

Kan det möjligtvis vara så att det är det vi tänkte igår som vi skördar idag?

Hur ofta säger vi inte när det händer något tråkigt: "Ja det var väl det jag visste" eller "Varför händer allt dåligt just mig?"

Handen på hjärtat så har nog både du och jag tänkt något liknande ibland - eller hur?

Den tanken ger inga positiva känslor.

Tvärtom känner vi nästan fysiskt hur den lägger en tyngd på våra axlar.

Vi kan inte ändra på gårdagen...men idag kan vi ändra på morgondagen.

 Idag kan vi låta bli att bli irriterade på den som tränger sig före i kön på bussen eller snabbköpet.

Den irritationen leder bara till hårdare rynkor i våra pannor.

Den enda person vi kan ändra på är ju oss själva.

Vi kan inte heller alltid ändra på våra omständigheter - men vi kan ändra på vårt förhållningssätt till dem.


Idag är första dagen på vår framtid!

Så låt oss börja den med kärleksfulla, goda och positiva tankar.





Av Kaela - 18 mars 2010 05:52

I Japan vet alla invånare hur man ska göra när någon intill får en hjärtinfarkt ...

Dessutom finns det 88.265  defibrillator i en förenklad och automatiserad version av den  som används på sjukhus.

Allt flera japaner överlever på grund av detta sin hjärtinfarkt.

Kanske något för andra länder att fundera på.


http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/i-japan-kan-alla-radda-en-hjartsjuk-1.1063144

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards