Alla inlägg under april 2010

Av Kaela - 16 april 2010 19:43


  

På bilden är dotter Rebecca ungefär så gammal som hon var när jag  såg henne genom fönstret och skrev dikten du kan läsa här nedanför.


En dumdag - en höstdag
då allting var trist
jag hade glömt läxan och fröken var sur
mamma hade ont i huvet
och själv har jag fått snuva

och ingen kompis hemma när jag ringde på

En dumdag - en höstdag - när allting var trist
och sommarn var glömd och regnet så vått
jag sparka i gruset
för vad skulle jag göra

Då klirrar det plötsligt till vid min fot

jag böjer mig ner - och gissa vad jag hitta?

En blå liten sten - den blåaste jag sett

En dumdag blev en bradag fastän det var höst

och stenen - den hamna förstås i min ficka

Kaela

Av Kaela - 16 april 2010 19:37

....och askmolnet dröjer kvar..och flygresenärerna får stanna på marken....

I artikeln kan du läsa hur islänningarna känner sig skyldiga....

Men snarare är det väl de som är mest drabbade...


http://www.sydsvenskan.se/varlden/vulkan/article727916/Askmolnet-kvar---ode-luftrum-i-Europa.html


Av Kaela - 16 april 2010 19:30

  


Inte kul att vara snuvig- men Linnea klarar snytningen själv!

Av Kaela - 16 april 2010 17:17

  


Att det har betydelse - och en betydelse som ofta varar hela livet var i syskonskaran man fanns som barn är nog de flesta överens om.


Om man är mellanbarn - endabarn eller lilla sladden har lika stor betydelse men påverkar på annat sätt.


Beteendevetaren Elisabeth Schönbeck är expert på syskonrelationer och har skrivit boken ”Äldst, yngst eller mittemellan: Din placering i syskonskaran och hur den påverkar dig”.


Något som man kan lära sig av då man själv är förälder och ska försöka vara rättvis och behandla varje barn lika - men ändå olika.


Du kan läsa hennes råd här:


http://www.alltombarn.se/foraldraliv/sa-olika-ar-storasyskon-och-smasyskon-1.22800



Av Kaela - 16 april 2010 11:47

DN:s Paul Hansen har följt cancersjuke pojken Erik.

Se historien i bilder som berör på djupet.


Klicka här:

http://www.dn.se/

Av Kaela - 16 april 2010 11:16



Vardagshjältar ska man lyfta upp.

En sådan ärAnna Maria Åhs från Köping.

Hon sitter på en restaurang och hör plötsligt de övriga gästerna prata om att det ligger en man i vattnet i ån intill.


Hon tvekade inte utan tog av sig skor och jacka och hoppade i det kalla vattnet för att rädda mannen.

Vilket hon också lyckades med!


Polisen i Västmanland kallar Anna Maria Åhs ingripande för en hjälteinsats.


Det styrker jag mer än villigt under på.

Och det gör säkert alla som läser detta!


Läs mera i Västerås Läns Tidnings artikel om Anna Marias hjältinneinsats!


http://vlt.se/nyheter/koping/1.790862-hon-raddade-man-fran-att-drunkna

Av Kaela - 16 april 2010 10:44

Ja e-k - foton faschinerar.

Inte bara Mona-Lisa(som ju var en målning i och för dig) utan också vi andra okända.


En riktigt fin dag till dig också.


Kram


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/04/15/2839421-en-sekund-en-evighet/


Av Kaela - 16 april 2010 08:13

 

   



Det är inte alltid lätt att uppskatta livets små under MEN ... med en liten påminnelse, så kan hjärtat börja klappa för det som är viktigt, som berör och som skapar genuina värdegrunder.

 

Talesättet: Du blir som de du umgås med är väl ofta använt men jag skulle snarare trycka på filosofin... "umgås  med dem som är som du VILL bli".
Om du vill ha människor kring dig som fångar upp, värnar och tar omhand, så umgås med dem.
Om du vill bli framgångsrik, stark och motiverad, så umgås med dem som redan är på väg mot sitt mål.

 


 

Och du - inte har vi det så illa - du och jag!

 

Om du har mat i kylen, kläder att ta på dig, tak över huvudet och en säng att sova i...

 

... då är du rikare än 75 % av världens folk!

 

Om du har pengar på banken, lite i plånboken och lite slantar i en spargris...

 

... då tillhör du de 8% rikaste i världen!

 

Om du vaknade i morse, mer frisk än sjuk...

 

... då har du det bättre än den million människor som inte kommer att överleva denna vecka!

 

Om du aldrig har upplevt krigets fasor, ensamheten i fångenskap, lidandet av tortyr eller plågan av svält...

 

... då ligger du bättre till än MINST 500 millioner människor i världen!

 

Om du kan göra ett kyrkobesök utan att bli trakasserad, arresterad, torterad eller dödad...

 

... då är du lyckligare lottad än tre milliarder av världens människor!

 

Om dina föräldrar lever och är gifta...

 

... då är du sällsynt även i Sverige!

 

Om du håller huvudet högt med ett leende och är tacksam...

 

... då är du lyckligt lottad eftersom många kan visa tacksamhet, men få gör det!

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards