Alla inlägg den 9 maj 2010

Av Kaela - 9 maj 2010 20:28


  



En mor ser ned på sitt nyfödda barn,
det blev en dotter.
Hon ligger intill hennes bröst,
röd och så liten och hjälplös
men vackrast i världen!
En mor tänker:
"Hon ska inte göra om min misstag!
Denna fullkomliga varelse ska skyddas från allt ont!"
 

 

Kunde barnet tala då skulle det säga:
"Men mamma, låt mej göra mina misstag,
annars blir de inga misstag!
De måste genomlevas,
inte bara höra berättas!
Kväv mej inte med din ångest!
Då måste jag gå igenom mina misstag med trots
och då klarar jag inte krisen när den kommer.
För det gör den!
Och jag måste ha den
för att bli lika vis som du!"

 
Elisabeth L.

Av Kaela - 9 maj 2010 14:29


  


Små barn ska njutas
omsorgsfullt och långsamt
utan hafs och brådska,
när dom är som mognast,
fulla utav saft och sötma!


Små barn ska njutas
frikostigt och utan ängslan
så att dom riktigt känner
att dom är till lust
och bästa rätten
på livets knappa bord!

  Sandro Key-Åberg

 

Av Kaela - 9 maj 2010 13:06

Se till att hålla hastigheten även när du kör om - och även om ingen polisbil synts till.

Annars kan det gå som för killen som körde om flera bilar på 55:an mellan Västerås och Sala.

I en av bilarna satt en hög polischef som satte av efter killen.

Nu har dom fallit och han får betala 50 dagsböter och en del till sin advokat.

Dyrt nöje att inte hålla hastigheten kan det faktiskt bli!


VLT

Av Kaela - 9 maj 2010 10:49

  


Att du kan göra något i ett ögonblick som ger dig sorg för livet.



Att det tar mig lång tid att bli den person jag vill vara.



Att du alltid ska lämna nära och kära med kärleksfulla ord. Det kan vara sista gången du ser dem



Att du kan hålla på långt efter att du tror att du inte kan. Jag tror, att vi är ansvariga för vad vi gör, oavsett hur vi känner.



Att antingen kan du kontrollera din attityd eller så den kontrollerar dig.


Att hjältar är de människor som gör vad som måste göras när det behöver göras, oavsett följderna.


Att min bästa vän och jag kan göra vad som helst eller faktiskt ingenting och ändå ha den bästa tiden.


Att  när jag  är arg kan ha rätt att vara arg, men som inte ger mig rätt att bli grym.


Att mognad har mer att göra med vilka typer av upplevelser, du har haft och vad du lärt dig från dem, och mindre att göra med hur många födelsedagar du har firat.



Att det inte alltid är tillräckligt  att bli förlåten av andra. Ibland måste man lära sig att förlåta dig själv.



Att oavsett hur sargat ditt hjärta är, stannar inte världen för din sorg.


 

Att vår bakgrund och omständigheter kan ha påverkat vilka vi är, men vi är ansvariga för vilka vi blir.


 

Att meriter på väggen inte gör dig till en anständig människa.


Översatt från boken:  "A decent man"

Av Kaela - 9 maj 2010 09:31

"Klockan är halv sju och det är onsdagkväll. Någonstans i norra Stockholm är ett väntrum redan fyllt till bredden. Organisationen Läkare i världen öppnar egentligen inte sin klinik förrän om en halvtimme, men trycket är stort och här sitter nu människor från världens samtliga hörn och väntar på att klockan ska slå sju"


Papperslösa invandrare har inte lätt att få läkarhjälp om de blir sjuka.


Läkare i världen driver en klinik dit de kan få komma.

Allt arbete sker ideellt och är alltså oavlönat.


Läkare i världen är en internationell humanitär organisation som arbetar för att alla människor ska ha lika rätt och tillgång till hälso- och sjukvård.


Dagen





Av Kaela - 9 maj 2010 09:24

Carl Gunnar är en liten kille som föddes i vecka 26.

Idag kan vi ju rädda mycket för tidiga barn.

Men kanske är frågan hur stora handikapp dessa barn får dras med genom livet.


Carl Gunnar bär på flera tunga handikapp . Han är blind, har nedsatt lungfunktion, måste sondmatas och är försenad i sin psykiska utveckling.


Hans mamma undrar idag om hon och hennes man borde ha varit mera aktiva i att ifrågasätta den vård denne lille kille fick under sitt första halvår.

Bland annat flyttades han runt på en massa olika sjukhus.


SvD

Av Kaela - 9 maj 2010 09:10

  

 

 

Man kommer aldrig först genom att gå i andras fotspår.

 Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards