Direktlänk till inlägg 19 maj 2010

En saga - eller är det kanske sanningen

Av Kaela - 19 maj 2010 15:57

  


En gång i tiden fanns det en ö där alla känslor levde; Glädje, Sorgsenhet, Förståelse och alla de andra känslorna inklusive Kärlek.

En dag fick alla känslor reda på att deras ö skulle komma att sjunka till havets botten. 

De förberedde sig för att ge sig av.

Kärlek var den enda som stannade.

Hon ville njuta av paradiset på ön så länge som det var möjligt att stanna kvar.

När ön nästan hade gått under, beslöt sig Kärlek för att det var tid att ge sig av.

Hon började titta efter någon som hon kunde be om hjälp.

Precis då passerade Rikedom ön i en flott båt. Kärlek frågade, - "Rikedom, får jag följa med dig i din båt?" Rikedom svarade; - "Jag är ledsen, men här är så mycket silver och guld i min båt så det finns ingen plats för någon mer."

Då beslöt sig Kärlek för att fråga Förnämlighet om hjälp, som passerade precis i en vacker båt. Kärlek ropade till henne, - "Förnämlighet, snälla du hjälp mig."

"Jag kan inte hjälpa dig," sa Förnämlighet, - "Du är alldeles våt och kommer att förstöra min vackra båt."

Den nästa som Kärlek såg passera förbi var Sorgsenhet.

Kärlek sa, - "Sorgsenhet, snälla du låt mig få åka med dig." Sorgsenhet svarade, - "Kärlek, jag är ledsen, men jag behöver att få vara alldeles ensam just nu."¨

 Sedan såg Kärlek Glädje. Kärlek ropade, - "Glädje, snälla du ta mig med dig."

Men Glädje var så euforisk att han inte ens hörde att Kärlek ropade på honom.

Kärlek började att gråta.

Då hörde hon en röst som sa, - "Kom Kärlek, jag tar dig med mig."

Det var en av känslorna.

Kärlek kände sig så välsignad och överlycklig att hon glömde att fråga känslan om hans namn.

När de hade kommit i land for känslan sin väg.

Kärlek förstod då hur mycket hon stod i skuld till den känslan.

Kärlek såg Förståelse och frågade, - "Vem var det som hjälpte mig?" - "Det var Tid," svarade Förståelse.-

"Men varför hjälpte mig Tid när ingen annan ville?", frågade Kärlek.

Förståelse log och med sin stora visdom och kännedom svarade hon, - "Eftersom bara Tid är kapabel till att förstå hur stor Kärlek är."


Ur boken "Visa små pärlor"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards