Direktlänk till inlägg 12 juni 2010

Är föräldrar lika rädda för annat som barnen kan komma att delta i?

Av Kaela - 12 juni 2010 09:31

Dagen skriver om föräldraprotester mot att skolavslutningen hölls i skolan.

Trots att barnen fick med sig ett brev hem som sa att deltagandet var frivilligt, ansåg föräldraprotesten att det var exkludernade.

Både skolpersonal och elevråd ville ha avslutningen i kyrkan.

Bra att föräldrar är aktiva och bryr sig om sina barn - men jag blir både förvånad och betänksam när föräldrar är så rädda för att deras barn ska "utsättas" för stämningen i en kyrka - och bön och välsignelse,


En försynt fråga - jag undrar om dessa föräldrar är lika rädda för andra saker som deras barn kan tänkas komma att delta i under sin vidare uppväxt?

Om de kommer att skriva föräldraprotester mot att det finns föräldrar som köper ut alkohol till sina minderåriga barn till exempel.





 
 
Ingen bild

Felix1

12 juni 2010 11:49

Håller fullständigt med Kaela.Håller föräldrarna för ögonen på barnen när tidningshyllor med dåliga bilder passeras? har de koll på vad som ses i tv vad de sysslar med på internet.Är föräldrar fullständigt historielösa? Skolavsl. . Kyrkan har 100årig tradition! Skrpning föräldrar!!

 
Ingen bild

Niklas

12 juni 2010 12:31

Konstigt inlägg. Det är väl klart att det är exkluderande om skolan har sin officiella avslutning i kyrkan, oavsett om den i teorin är frivillig så hamnar ju de elever som väljer att inte gå utanför och det är ju tråkigt.

Jag har själv inga problem med att vistas i kyrkan och under skolgången hade jag alla avslutningar där, men jag tycker att man får ha respekt för att vissa som inte är troende eller tillhör en annan religion inte gärna vill ha avslutning i kyrkan. Då får man fundera och försöka hitta en lösning som gör att avslutningen kan bli för alla och inte bara hänvisa till att de flesta elever och personal vill ha avslutning i kyrkan (hur man nu vet det). Det är inte demokrati, det är majoritetens diktatur.

Jag förstår inte heller din jämförelse med till exempel att föräldrar köper ut alkohol. Varför skulle man inte kunna vara negativ till det samtidigt som man inte gillar att avslutningen hålls i kyrkan. Jag ser överhuvudtaget ingen motsättning mellan engagemang i denna fråga och engagemang i andra frågor. Kanske är det istället så att de föräldrar som är engagerade i den här frågan också är mer engagerad i sina barns väl och ve även i andra frågor?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards