Alla inlägg den 25 juli 2010

Av Kaela - 25 juli 2010 16:40

     


Hortensia är en av de få blommor som faktiskt fått sitt namn efter en kvinna.

Nämligen Hortense Baret.

En kvinna som klädde ut sig till man för att kunna följa med sin fästman som jag inte minns namnet på - på en världsomsegling.

De kunde inte vara ifrån varandra så lång tid som denna segeltur skulle ta.

Hortense levde på 1700-talet


Kanske har du i förhoppning om att få blå Hortensia i din trädgård satt en planta och upptäckt att den istället blir lila, rosa eller vit.

Då står den i för sur jord.

För att bli blå ska den stå i kalkfattig jord med lågt pH-värde.

Har du gott om rostiga spikar så gräv ner dem i jorden hos hortensian så blir den blå till nästa år.

Hortensia kan också blåfärgas med Färga Mig Blå , som består av aluminium-
sulfat.

En portionspåse (ca 10 gram) räcker till 2 plantor.

Löses upp i vatten och vattnas ut, eller fördelas jämnt runt om plantorna och vattnas ner.

Töm innehållet av ett eller flera portionspåsar i en vattenkanna (ca 8-10 lit). Tillsätt 1 liter vatten och låt stå i 30 minuter.

När allt är upplöst fylles vattenkannan helt och lösningen vattnas ut på jorden runt plantorna.

Undvik att vattna på bladen.
Behandlingen upprepas vår och höst.


Observera att alla arter inte går att färga, det är i huvudsak Macrophylla-arter som reagerar på Färga mig blå.


Har du ännu inte planterat den kruka med Hortensia du fick i våras - gör det!

Den blir en stor härlig buske i din trädgård.

Övervintrar dåligt inne.

Plantera den helst i rododendronjord.

Låt den ha ett ljust läge men inte i direkt sol.


Hortensia finns också som klätterväxt.

Det ör min dröm att sätta en sådan bredvid den klematis som redan förgyller altanen.


Växer inte så snabbt. Men sätter du den i år kommer din vägg eller ditt staket att vara översållat av de vackra vita blommorna om några år.

Klätterhortensian finns såvitt jag vet bara i vitt.

Är inte så känslig för om den står skuggigt eller om den står ljust.


Vill ha humusrik jord med ett neutralt pH-värde, och den kräver normal vattning.

Kan bli ända upp till drygt tio meter hög.


  

Bilden lånad av vännen Siw som redan har en sån här fin klätterhortensia





Av Kaela - 25 juli 2010 16:36

 Pia - jag vet inte om du kanske inte läste det som står ovanför listan.

Där har jag ju påpekat att listan mer eller mindre omfattar alla människor.

Intressant när folk hittar ett inlägg långt bak.

Och du har rätt i att många aldrig blommar ut i ett psykopatiskt eller sociopatiskt beteende.

Och kan fungera bra så länge inget går emot dem.


Ha det gott och var rädd om dig!


Vad är en sociopat?

Av Kaela - 25 juli 2010 09:49

Just nu - i den kallfront som drar över landet - håller sig nog getingarna undan.

Men förhoppningsvis kommer värmen tillbaka - och med den getingarna.

GT har en del tips hur man ska undvika att bli stucken.

Låt deodoranten och rakvattnet stå kvar i skåpet om du ska luncha i det gröna - och ta inte Hawaiskjortan eller den storblommiga snygga sommarklänningen är några av råden.

Men det finns flera råd för den som går in och läser artikeln.

Även råd om hur man ska handla om/när man blivit stucken.


Av Kaela - 25 juli 2010 09:29

Jag är inte förvånad när jag läser i DN:s artikel att Stockholm ligger i topp som semestermål både för svenskarna själva och andra nationaliteter.slås av London och Paris  är i absolut topp- och det är klart- vår vackra huvudstad är väl ingen världsmetropol -men oerhört vacker.
Absolut en av de vackraste huvudstäderna i världen!





Av Kaela - 25 juli 2010 09:15


  



Låt inte mörkret hindra dig
att söka ljuset.
Och när du funnit det,
låt andra se,
pröva, övertyga sig.

Vill du, att ljus ska leva,
tänd då hos andra
samma längtan.

Tänd frimodighetens ljus
i rädslans mörker,
tänd rättens ljus
i korruptionens mörker,
tänd Trons ljus
i förnekelsens mörker,
tänd Hoppets ljus
i förtvivlans mörker,
tänd Kärlekens ljus
i dödens mörker.

Bo Setterlind

Av Kaela - 25 juli 2010 09:08

 

  

 

Ett liv utan sorg är som en målning utan skuggor

Frank Crane

Av Kaela - 25 juli 2010 09:02

Glad att du tyckte om dikten Turid Horgtun

Dikter är en stor del av mitt liv- att läsa andras och skriva ner det som i tankarna blir en dikt nu och då.


Ha det gott och njut av sommaren!


Vägarna leder dina drömmar

Av Kaela - 25 juli 2010 08:58

Ja Kristina - sommaren och kanske särskilt juli är ju "förskingringens tid"

Skulle vara kul att veta hur många svenskar som just nu är på annan ort än där de är mantalsskrivna.

Skulle tro det är ganska många.

Jag är väldigt gärna inne på din blogg - ibland är jag dålig på att göra ett avtryck  - men nu och då tar jag mig i kragen.


En skön helg önskar jag också dig!


Vägarna leder dina drömmar

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards