Alla inlägg den 3 augusti 2010

Av Kaela - 3 augusti 2010 11:56

Tyvärr har jag inget foto


PEPPARKAKSRUTOR MED FROSTING.


DET HÄR BEHÖVER DU:

200 gram smör

4 dl strösocker

4 ägg

3 dl turkisk yoghurt

4 dl vetemjöl

1 påse pepparkakskrydda

2 tsk bikarbonat


TILL FROSTINGCREMEN

200 gram cream cheee

75 gram mjukt smör

3 dl fkorsocker

2 tsk vaniljsocker


GARNERING

Färska bär, röda vinbär eller hallon

Gärna några blad citronmeliss


SÅ HÄR GÖR DU:

Sätt ugnen på 175 grader.

Klä en långpappa med bakpapper

Mixa smör och socker jämnt i matberedare.

Tillsätt äggen ett och ett medan maskinen kör

Mixa i youghurten.

Blanda till sist i mjöl, pepparkakskrydda och bikarbonat på lite lägre hastighet.

Bred ut smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen i cirka 30 minuter.

Prova med en sticka.

Låt kakan svalna helt.

 

Frosting

Mixa alla ingerdienser till en kräm i matberedaren.

Bred sedan över kakan som ska vara helt kall och skär i jämna rutor.

Cirka 30 rutor kan du räkna med att få.

Servera med de färska bären

 


Av Kaela - 3 augusti 2010 08:59


  



”Hur mycket älskar du mig?”
frågade den lille pojken sin mamma medan hon stoppade om honom i sängen.

Det var en lek som han fick henne att leka varje kväll men han lät henne aldrig vinna.

”Jag älskar dig 85 miljoner, triljoner mil till solen och tillbaka”
var den lille pojkens vanliga utmaning på hennes förklarade kärlek

Men den här kvällen var hon utmattad,
Utmattad efter en dag som började redan klockan tre på morgonen
då hon tröstade honom efter en mardröm
Utmattad efter att ha lagat frukost, lunch och middag och efter att ha städat undan alla hans leksaker som hon ständigt trampade på med sina blåslagna fötter
Utmattad efter en dag som inte innehöll så mycket tid så att hon ens hann duscha

Hon tittade in i sin sons ögon,
samma ögon som hon var för evigt tacksam över att ha varit med att skapa
Hon strök bort håret från hans panna så att hon kunde andas in skönheten
hos denna magiska skapelse

Och medan hon tittade på honom på ett sätt som bara mödrar kan log hon och sa:
”Du kommer aldrig att förstå hur mycket en mamma kan älska sitt barn

Om du blev påkörd av en bil och fastklämd 
så skulle jag finna styrkan att lyfta undan den för dig,

Om du behövde hjälp och jag hade brutna ben
så skulle jag finna ett sätt så jag kunde springa till dig

Om du var hungrig och jag inte hade ätit på en vecka så skulle jag ge dig min enda måltid”

När du vandrar omkring i världen vandrar mitt hjärta med dig 
Vad du känner, känner jag
Jag känner att du är lycklig genom det sätt du håller min hand
Jag hör ditt hjärta viska när du är rädd
Jag vet vad du tänker genom att se in i dina ögon”

Den lille pojkens ögon blev vidöppna
och för en gångs skull hade han ingen utmaning åt henne.


Författad av Vivianne Glycks

Av Kaela - 3 augusti 2010 08:49

DN har också en artikel om hundar och deras förmåga att nosa sig fram till saker.

Vi vet ju redan att polis och tull använder hundar för att hitta knark - det finns också åtminstone en hund som kan nosa sig fram till pengar.

Nu är tanken att våra fyrbenta vänner ska ställas i medicinens tjänst.

I Hällefors har man påbörjat försök att utbilda hundar att känna igen lungcancer på utandningsluften.

Nog måste man skriva under på att hunden är människans bäste vän.

De enda som kanske inte anser det är de som smugglar knark och gömmer pengar.




Av Kaela - 3 augusti 2010 08:40

Åskan kostar Sverige cirka en halv miljard per år skriver DN

Försäkringsbolagen får förstås stå för en hel del.

Förutom detta finns det kostnader för företag och viktiga samhälssfunktioner.

Ändå lär vi inte vara mest utsatta.

Amazonas till exempel lär ha 250 åskdagar per år.

Vi är - all vår tekniska utveckling och vår kunskap till trots - fortfarande små inför naturen.




Av Kaela - 3 augusti 2010 08:34

  


Visste du att om du kunde ta all salt som finns i oceanerna och sprida det över hela jordytan så skulle den täckas med ett lager på ungefär 150 meter.

  

Av Kaela - 3 augusti 2010 06:15

  

 

 

Det sägs att en person bara behöver tre saker för att bli riktigt lycklig;
någon att älska, någonting att göra och någonting att hoppas på

Joseph Addisson

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards