Alla inlägg under augusti 2010

Av Kaela - 22 augusti 2010 17:58

  



När utbrändheten knackar på dörren!


När du är riktigt stressad är en bra regel – låt det gå tre NEJ på varje JA.


Det vill säga tänk efter innan du tackar ja till mer jobb, uppdrag eller annat som kan stjäla din kraft.


Och viktigast av allt – älska dig själv mer än ditt jobb!

Av Kaela - 22 augusti 2010 17:50

GP skriver om att de slopade extraavgifterna om man betalar under en viss summa med kort slopas - och bankerna jublar.

Hur länge ska vi gå med på att bankerna gör storvinster medan det är den lilla människan som får betala.

I det här fallet den lilla företagaren.

Killen med den lilla tobaksaffären mm.

Och allt oftare ser jag lappen: Vi tar inte kort under 100 kronor.

Så jag tror detta dessutom kommer att slå tillbaka på kunderna.

Jag förstår dessa småföretagare som jobbar hårt med små marginaler.

Visst är det skönt för mig som kund att använda kortet.

Men snart kommer vi inte alls att kunna göra det - tror jag - vid våra småinköp hos de små företagarna.



Av Kaela - 22 augusti 2010 12:48

  


Nyheternas
svarta bokstäver
solkar min längtan
och min dröm

någon har mördat
övergivna barn gråter
kvinna med fem barn
vräks från sin bostad

------

för att orka leva
måste jag minnas

att just idag utförs

kärleksfulla och
modiga handlingar
varje sekund på planeten.

tusentals
bra idéer kläcktes.


miljarder kvinnor och män,
rör med ömhet vid varandra,
älskar livet och
varandra

glada skratt
stiger jublande
mot skyn

tusentals
efterlängtade barn
ser dagens ljus

medan fåglarna

ännu  sjunger

och gräset ännu växer

Kaela

Av Kaela - 22 augusti 2010 11:28

  


Brukar du köpa den dyraste kattmaten till din katt?
Enligt DN:s artikel innehåller det dyraste fodret har den billigaste råvaran.

Inte lätt att veta hur man ska välja som kattägare i den djungel av kattfoder som översvämmar marknaden!

Borde det inte vara möjligt att kräva en ordentlig analys som klart pekar ut vilka foder som är bäst för katten!

Det handlar ju om ganska stora pengar som kattägare lägger ner på maten till sin älskling.



Av Kaela - 22 augusti 2010 11:22

DN skriver att från och med torsdag i veckan som kommer kan man på Facebook se var ens kontakter befinner sig gegrafiskt och kanske på så sätt snabbt få till ett möte med någon man vill träffa som råkar befinna sig nära ens egen position.


Facebooks grundare säger: (citat) –" Om tjugo år när våra barn går till stranden kommer de att kunna se var deras föräldrar kysstes för första gången, se foton från tillfället och läsa om hur vännerna såg på händelsen, säger Christopher Cox."


Ja under förutsättning att Facebook överlever.

Jag är inte helt säker på det.

Jag tror att vi kan tröttna på att det privata blir offentligt på det sätt som lätt sker på Facebook.


Men...men - om tjugo år vet vi!




Av Kaela - 22 augusti 2010 11:12


Ibland drabbas jag av tvivel på mig själv.

Är jag så otroligt positiv så att jag blir outhärdlig?


Men så läste jag boken "The how of happiness" som tyvärr så vitt jag vet bara finns på engelska och då fick jag "vatten på min kvarn"

Författare: Sonja Lyubomirsky


Det är bra att försöka tänka positivt - att vända sig mot ljuset även när mörkret överväldigar.


Forskning visar övertygande att de som kan hitta eller skapa möjligheter ur traumatiska situationer, inte bara mår bättre känslomässigt, utan också klarar sig bättre rent fysiskt.

Det kan handla om att fokusera det positiva med en människas liv, istället för det tragiska i hennes bortgång.

Eller att fokusera ens personliga utveckling i en svår prövning.

Det betyder inte att tränga bort de negativa känslorna av sorg, ilska, rädsla, uta att komplettera dem och sätta dem i perspektiv.

Faktum är att traumatiska upplevelser kan vara personligt formande på ett djupt meningsfullt sätt.

De som besitter den egenskapen inte bara överleva trauman, inte bara återhämta sig, utan att till och med blomstra, så att säga i traumats aska.

Av Kaela - 22 augusti 2010 09:02

  

Bilden lånad från Risenta



Vi översköljs hela tiden med information om olika produkter som kan ge oss ett friskt och långt liv.


Något jag inte hört talas om förut såg jag häromdagen i en tidning.

Gojibär är oerhört nyttiga stod det med en uppräkning av vad de åstadkommer om vi stoppar i oss dem.


  • Ökar energi och styrka
  • Förbättrar motståndskraft mot virus, bakterier och svamp
  • Har en föryngrande effekt
  • Förbättrar synen
  • Hjälper mot klimakterieproblem
  • Stimulerar spermieproduktionen
  • Ökar den sexuella förmågan
  • Lindrar oro och stress
  • Förbättrar sömnen
  • Hjälper till att bygga röda och vita blodkroppar
  • Stärker hjärtat
  • Reducerar kroppens kolesterolhalt
  • Blodtryckssänkande
  • Förbättrar blodcirkulationen

  • Ett allroundbär mot alla krämpor och sjukdomar tänker man då man läser.

    Kanske måste man tro på det för att det ska fungera - eller?



    Artikeln avslutades med:

    "Ät 20-50 gram gojibär om dagen, i sallader eller smoothies eller bara som snacks. Upptäck de fantastiska effekterna du också, ditt framtida jag kommer att tacka dig!"


    Växten kallas i Sverige för Bocktörne och odlas ibland som trädgårdsväxt.

    Här kan du läsa om dem och även köpa


    Av Kaela - 22 augusti 2010 08:46

    SvD skriver om hur Elin Andersson efter att ha fött sitt andra barn på Sundsvalls sjukhus med kejsarsnitt ombads städa ur sitt rum!

    Barnmorskorna håller med om att det är så det går till.

    De hinner inte!

    Vad händer på våra sjukhus?
    Hur mycket personal plockas egentligen bort om det ser ut så här?



    Presentation

    Fråga mig

    144 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27
    28
    29
    30 31
    <<< Augusti 2010 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Gästbok

    Översätt bloggen

    Andras bloggar

    Läsvärda bloggar


    Skapa flashcards