Alla inlägg den 20 september 2010

Av Kaela - 20 september 2010 22:13


  


Kvällshimlen bär
färg utav mörker och ros.
Ensam jag är,
timmarna rinna sin kos.
Räknar jag år
räknar jag sår
räknar jag mörka bekymmer.
Ensam jag är,
kvällshimlen bär
rosor på svart när det skymmer.



Jorden mig bränt
-ofta i elden jag log-
döden jag känt,
såg vid en blixt när jag dog.
Häpen jag fann
yngling bli man
glädje bli gråt och bekymmer.
Ensam jag är,
kvällsmolnet bär
rosor på svart när det skymmer.

 Birger Sjöberg

Av Kaela - 20 september 2010 16:42

I DN:s artikel kan man läsa att New York Times beskriver SD; ledaren Jimmie Åkermark  så här: "Han liknar mer än eng reklamdirektör på uppgång än en garvad politiker".


Undrar bara vad det är för vara Jimmie Åkesson gör reklam för?

Många har innan valet  kallat det ett ödesval - och det är så sant.....hur rätt hade de inte!

Gäller att se till att de inte får rätt i framtiden.

Må alla goda krafter samverka för allas rätt att leva och bo i trygghet i vårt land!


Av Kaela - 20 september 2010 11:05



  



Barnet
inom oss

tystnar när vi talar
och talar
i den tystnad
som vi skräms av

barnet rör sig vigt
med mjuka steg

i rummet inom oss
som vi är rädda
att besöka

Det bortglömda barnet
bor i den tystnad
som vi gör allt
för att överrösta

I våra fotspår

dem vi fruktar

som för länge sedan
sopats bort
av tidens vindar

bland våra gömda minnen

bor vårt otröstade barn

Kaela

Av Kaela - 20 september 2010 10:09

Netdoktor skriver att om tjugo år kommer andelen dementa personer att vara dubbelt så många som idag.

Alla som vet hur svårt samhället redan idag har att ge adekvat och god vård till de dementa patienterna blir helt klart oroade av en sådan risk.


Hög tid att forcera både forksning och vårdmöjligheter med andra ord.

Om det inte sker går vi mot en katastrof.



Av Kaela - 20 september 2010 06:05

 

  

 

Det krävs mod att leva medvetet.

Att våga se, känna och agera utifrån hjärtat.

För det mesta lever vi avskärmade för att "klara av verkligheten".

Vi orkar inte ta till oss allt eller engagera oss.

Vi skapar en "bubbla" omkring oss.

Tyvärr gör den bubblan också att vi kan uppleva oss mycket ensamma.

Så behöver vi hitta tillbaka "ut i världen" och den enda vägen går via hjärtat och är inte smärtfri.

Att leva helt är att våga leva genom ljus och mörker, glädje och sorg.

 

 

Gåtfulla jord, du gör mig förundrad,

frihetens tid lämnar märkliga spår.

Ögon av sorg söker himmelens stjärnor

som sprider sitt ljus på den väg där vi går.

 

Sträck ut din hand och finn en hand i din,

så gjorde jag och fann en hand i min.

Sträck ut din hand och bygg en mänsklig bro,

vi bygger från land till land,

sträck ut din hand.

 

Öppna din famn för resten av världen,

du är en del av allt det som sker.

Sprid du ditt ljus så som himmelens stjärnor,

ge av dig själv så som stjärnorna ger.
Lars Berghagen

Av Kaela - 20 september 2010 05:56

Dagens Nyheter skriver om Anni-Frid Lyngstad  och att hon sjunger igen.

Efter att ha varit tyst i sex år.


AnniFrid säger: – Det finns alltid ett ljus som brinner inom en, att man skulle vilja göra någonting mera.


För en kreativ och skapande person är det just så.

En låga brinner och den kräver att få sitt utlopp.

Ser fram emot att höra den nya skivan med AnniFrid - och väldigt gärna ännu flera i framtiden.



Av Kaela - 20 september 2010 05:46

 

  

 

 

Optimismen är till sitt väsen inte en åsikt om den aktuella situationen utan en livskraft, en kraft att hoppas där andra resignerar, en kraft att bära bakslag, en kraft som inte släpper ifrån sig framtiden till pessimisten utan tar den i anspråk för hoppet.
Dietrich Bonhoeffer

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards