Alla inlägg den 21 september 2010

Av Kaela - 21 september 2010 17:50

Expressen skriver att vi ska ta barns smärta på allvar.

i artikeln står bland annat: "Doktoranden Kristin Haraldstad på högskolan i Oslo har låtit 1 230 barn och ungdomar i åldern 8–18 år svara på om de haft ont under de senaste tre månaderna"


Sex av tio barn har svarat att de haft ont i huvudet eller i magen.

bara i ett fåtal fall kan man leda smärtan till en skada eller sjukdom.

Då börjar man undra - varför mår våra barn så dåligt.

Ont i huvudet och ont i magen är ju ofta spänningsrelaterat hos vuxna och då är det säkert det också hos barn.


Varför är barn så spända?
Många av barnen nämner skolan som orsak - stressen där.

Den är säkert stor om man vill prestera bra.

Men samtidigt har den väl alltid varit det.

Så var ligger felet?

Har barn mindre tolerans mot stress idag eller har de för mycket stress över huvud taget i sin omgivning och sina liv så att skolan blir en sak för mycket?


Eller - ska vi tro att skolan har skärpt kraven på eleverna?



Av Kaela - 21 september 2010 13:22

Förståndshandikappade kvinnor och kvinnor med andra mentala funktionshinder i sexhandeln skriver Svenska Dagbladet.

Även kvinnor från Thailand och Nigeria.

Kvinnorna från Nigeria saknar ofta utbildning och är även ofta analfabeter.

De Thailändska kvinnorna kommer ofta hit inbjudna av svenska män som sedan säljer dem till andra män.


Visst vill man gråta när man läser detta!!


Ingen kvinna någonsin ska behöva finna sig i att utnyttjas i sexhandel.

och kanske är det så att kvinnor i bättre situationer inte heller går med på det, eftersom man måste söka offer bland förståndshandikappade och utrikesfödda i svåra situationer.


Kvinnor som är hjälplösa av den ena eller den andra anledningen ....vad är det för slags män som är beredda att utnyttja dem!?

Nu tänker jag inte bara på människohandlarna utan också på de s.k torskarna.













Av Kaela - 21 september 2010 06:12

  



Jag fryser om dina händer.
När du ler blir jag varm av dig.
Du är glädjen som allting tänder
och ångesten på min stig.
Så rik är jag vorden och väger
en värld sen jag blivit din
- så fattig att inte jag äger
en droppe blod som är min.

Bo Bergman

Av Kaela - 21 september 2010 05:55

GP skriver om den demonstration i Göteborg som utformades som ett sorgetåg i protest mot Sverigedemokraterna.

Cirka 5000 människor hörsammade uppropet på facebook och kom - för att demonstrera mot rasism och främslingsfientlighet!


Den sorg jag tror många av oss kännner - får nog ett bättre utlopp i ett sorgetåg än i en vanlig demonstration med plakat och slagord.

Nu avslutades i och för sig även detta sorgetåg med slagord.....men det hade mindre utrymme.

Egentligen skulle jag vilja se demonstrationer FÖR allas rätt till ett bra liv i vårt istället för mot något.

Men detta tilltalade mig.

Av Kaela - 21 september 2010 05:47

  

 

 

Vem kan andas innanför en perfekt tillsluten yta?
Det är genom sprickorna som ljuset kommer in.

Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards