Alla inlägg den 2 november 2010

Av Kaela - 2 november 2010 20:09

  



 Bara den som är rädd har möjlighet att visa mod.

Det är rädda personer som gör modiga saker.

Det är när vi går utanför vår komfortzon som vi växer, utvecklas och lär oss nya saker. Hur jobbigt det än må kännas för stunden.


- Mod är villkoret för att förändra både den stora världen och vår egen lilla, säger Bertil Torekull i sin bok "Uppbrottslingar".


Det ligger mycket i den tanken.

Mod handlar till syvende och sist om att våga ta ett enda första steg i rätt riktning.

Och därefter ett till.

Och ett till.

 Ett steg i taget.

Det räcker gott och väl.


Och du - varför inte läsa boken.

Den är värd det!


Här köpte jag den

Av Kaela - 2 november 2010 12:21

Vissa omständigheter tyder på att det finns en viss risk för nytt vulkanutbrott på Island.

Denna gång i vulkanen Grimsvatten.

Gäller bara att hoppas att vi slipper en upprepning av askregnet över Europa.

Men naturen gör som den vill - det kan vi inte påverka.


Källa: Svenska Dagbladet

Av Kaela - 2 november 2010 08:56

De flesta av oss har hört och/eller läst de första raderna av sinnesrobönen.


Men få har läst den i sin helhet.


Här är den


  

Bilden lånad av en vän


Ge mig sinnesro att acceptera

det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan,

och förstånd att inse skillnaden.


Låt dock aldrig min sinnesro bli så total

 att den släcker min indignation över det som är fel, vrångt och orätt.

Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder och vreden slocknar i mitt bröst.

Låt mig aldrig misströsta om möjligheten att nå en förändring bara för att det som är fel är lag och normalt, att det som är vrångt och orätt har historia.


Och låt mig aldrig tvivla på förståndet bara för att jag är i minoritet.

Varje ny tanke startar alltid hos en ensam.

Av Kaela - 2 november 2010 08:45

  



En barnasjäl
är som nyharvad jord,
Öppen för intryck,
exempel och ord.

En barnasjäl
är en vårdag blid.
Det gäller att så
i rättan tid.

Du såningsman, gå,
håll ut ! håll i  !
Våren går gränslöst
 fort  förbi.

Men gå försiktigt!
Med klumpiga skor
kan du förstöra
mycket som gror.

Snart spirar brodden
hoppfullt grönt.
Bygg omkring åkern
en mur av bön

Hans Hallebo

Ur boken: "Som skyar över hav"

Av Kaela - 2 november 2010 08:41


  



Frigör dig från dina begränsninngar
som du har låtit andra
lägga på dig.
Du behöver inte
känna några gränser .
Det finns inget
du inte kan uppnå
Det finns ingen sorg i livet
som inte kan vändas till glädje.

Ur boken "Tänkvärt om mod"

utgiven på Pedagogförlaget

Av Kaela - 2 november 2010 08:37

Rakt in i en trädgård med sjungande småfåglar kommer du om du besöker bloggen "Livsluft".

Du får också läsa om hur bloggaren tagit sig igenom utbrändhet och PTSD till ett liv i harmoni - och uppbyggandet av en mormorsträdgård.

Av Kaela - 2 november 2010 06:05

I Norge har stormen bland annat slitit tak av byggnader - och nu är denna storm på väg in över Norrlandsfjällen.

SMHI har gått ut med en klass 2 varning, men säger samtidigt att vi ska använda vårt eget förnuft.

Här kan du se vad varning 1, 2 och 3 betyder

Som jag förstår det är det framför allt Norrland som drabbas.

Eller kanske ovädret redan är i full gång.


Källa: Expressen





Av Kaela - 2 november 2010 05:59

Ny amerikansk undersökning visar att den som motionerar inte blir lika lätt förkyld som den som tillbringar fritiden i soffan.

Så - för att slippa dessa tråkiga förkylningar i vintern - eller minska dem - ut och spring....eller promenera.


Källa: Dagens Nyheter

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards