Direktlänk till inlägg 10 november 2010

Boken om Momo- en bok du inte glömmer

Av Kaela - 10 november 2010 08:26

Momo - eller kampen om tiden av Michael Ende.

En helt underbar bok...även om den ger både tankar och känslor av sorg och vemod.

Momo är en liten flicka som rymt från ett barnhem.Momo har en lite ovanlig förmåga.

Hon kan lyssna  - verkligen lyssna och det gör att människor som besökt den amfiteater där hon hamnat känner sig förunderligt lättade då de mött henne.

Hennes förmåga att bara lyssna är en sällsynt gåva och hon har förstått att vi fick två öron men bara en mun.

Den inre känslan hos problembarnet leder rakt på hur problemet ska lösas.

Det är en djupt filosofisk bok som egentligen handlar om att se och känna  med sitt hjärta och ju fortare man springer desto mer fjärmar man sig från sig själv.  

Det effektivaste vapnet mot en tidstjuv är att känna med hjärtat och först då kan man eliminera honom och höra hans verkliga röst.


Man skulle kunna kalla boken för en sagobok för vuxna- fast den handlar om det verkligaste av allt...vår kamp om tiden.


Den utgavs på tyska redan 1980, men jag tror att den inte riktigt upptäckts här i Sverige förrän på senare tid.

Har också satts upp som teater av Enskede teater (möjligen någon mera) 2009


En bok som man bär med sig i tankarna- länge efter det att man läst den.

Om du har barn mellan 10-14 år är detta en utmärkt högläsningsbok.




jag köpte den här

 
 
Lindha

Lindha

11 november 2010 13:58

Momo..en bok som stått i min bokhylla sen jag var 8 år men jag har aldrig någonsin läst den. Den såg inte rolig ut men jag har den kvar. Faktum är att jag många gånger har funderat på att läsa mina barnböcker nu när jag är vuxen och då har jag tänkt på Momo den där boken som inte tilltalade mig alls som barn. Kanske kommer den att tilltala mig mycket nu istället. :-)

http://www.norrskenochstjarnfall.blogspot.com

Kaela

11 november 2010 15:39

Mysig blogg har du hann jag konstatera på min snabbvisit.
Ja jag tror att du kommer att uppskatta den betydligt mera som vuxen.
Det är egentligen inte en barnbok.

Ha det gott och njut av läsningen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards