Alla inlägg under november 2010

Av Kaela - 6 november 2010 11:01

Idag har Dagens Nyheter en artikel om nunnan och läkaren Marguerite de Clerck.

Hon har arbetat i Kongo-Kinshasa i 55 år.

Och reste inte ens därifrån när de flesta andra biståndsarbetare och missionärer lämnade.

Det är framför allt unga diabetesdrabbade människor hon givit sin tid och sina krafter.

Att kunna skaffa fram insulin som är en självklarhet för den som drabbas i väst-världen - men verkligen inte om man bor i Afrika.

Idag får alla unga - fram till tjugo års ålder hjälp av Life for a child - att få sitt diabetes.

Men vad som ska hända den dag de blir tjugo år finns det ingen som vet idag.

Alltså behövs det flera som  liksom Marguerite drabbas av kärleken till utsatta människor och ger sin tid och sin kunskap för att se till att de får insulin även efter tjugoårsdagen.

Marguerite är 82 år idag men fortfarande tror jag hon har en uppgift.

Att inspirera andra!




För drygt en månad sedan skrev jag också om Marguerite - hon är värd att skrivas om - ofta!

Av Kaela - 6 november 2010 10:48

  

 

En människa förblir vis så länge hon söker visheten;

när hon tror sig ha funnit den blir hon en narr.



Talmud

Av Kaela - 5 november 2010 19:24

Har du mött SVT:s programledare Ann-Britt Ryd Pettersson?
Visste du att hon är bärare av en ovanlig reumatisk sjukdom som ger henne ständig värk.

Sedan 30 år tillbaka.

Ann-Britt har Reiters syndrom.

Och har upptäckt att vila inte gör henne bättre.

Skogspromenader däremot ger livslust och ger henne ny styrka.

Reiters syndrom är en inflammation som kan uppträda efter vissa infektioner. Benämningen kommer efter den tyska fältläkaren Hans Conrad Reiter som under första världskriget tjänstgjorde på Balkan och där observerade ett fall av sjukdomen som han beskrev 1916.


Läs mera om Ann-Britts situation i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 5 november 2010 17:43

Häromdagen kom "nyheten"  i Dagens Nyheter att Norge övervakas av USA.

Nu har man upptäckt att Danmark övervakas.

Och säger: Det är troligt att även Sverige övervakas av USA.

TROLIGT!!

Hur naiva är vi egentligen.

Först och främst tror jag att det är en övervakning som funnits länge - av olika orsaker - och skett på olika sätt - under olika tider.

Och självklart är det inte så att USA övervakar Norge och danmark - men inte Sverige.


Källa: Dagens Nyheter

Av Kaela - 5 november 2010 11:02


  


Hoppet driver oss alltid framåt
och säger att

 i morgon ska det bli bättre.

Morgondagen är det viktigaste 
 i livet.
 Helt obrukad kommer den till oss

vid midnatt.


Den har alla möjligheter,
när den kommer

och lägger sig i våra händer.

                                         Från Pedagogförlaget

Av Kaela - 5 november 2010 08:13


  



Jag är en droppe i Guds hav som speglar himlen.


Hur ska jag kunna förklara min Gudstro för dig?


Det tog mig många år att hitta  den, så jag känner att det skulle ta


många år att förklara den.

Av Kaela - 5 november 2010 06:09

  



Om du vill hitta en bok att läsaeller ge bort (julklapp kanske) är det ide att gå in på den här sidan

Av Kaela - 5 november 2010 05:58

Jag kan inte för mitt liv fatta att boken om Kungen röner en sån uppmärksamhet.

Fullständig rusch för att köpa boken.

Jag vet iallafall att det är en bok som INTE jag kommer att köpa.

Enbart osmakligt tycker jag - att sitta och läsa om saker någon påstås ha gjort.

För att han är kungen?

Nej, för att han är en människa - och såna är som bekant ofullkomliga.


Källa: Göteborgstidningen

Dagens Nyheter

Svenska Dagbladet

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards