Alla inlägg under november 2010

Av Kaela - 3 november 2010 19:56

Väntade på en buss idag - och busshållplatsen var placerad vid ett antikvariat.

Den frestelsen kunde jag ju inte under några förhållanden motstå.

genast innanför dörren fanns en låda med böcker för FEM kronor styck.

Titeln på den översta retade genast min nyfikenhet.

"Det finns ett hål i verkligheten"

En femma bytte ägare och redan på bussen började jag bläddra och upptäckte att det var en novellsamling av en för mig fullständigt okänd författare:

Marie Hermansson.

Tillbaka vid jobbdatorn googlade jag på hennes namn och fann detta

En klart intressant tjej.


Boken är som det står i presentationen av henne en samling myter och sagor - för vuxna.


Ganska mörka sagor tror jag att jag kan säga efter att ha läst två.

Brukar inte riktigt gilla det.

Men jag har redan fallit för Maries berättarstil.

Så nog ska boken bli läst.


Man kan faktiskt köpa boken här på Bokfynd - men för ´många gånger så mycket som jag gav för den.

Kanske väl använda pengar ändå.

Jag tycker ju nu att jag gjort ett verkligt fynd.

Och bara det lyfter som ni vet!


Av Kaela - 3 november 2010 17:39


  



För kärleken existerar inga avstånd


ingen tid och inga gränser


genom svart rymd färdas mina tankar


 landar hos dig

och du läser dem i ditt hjärta


Kaela


Av Kaela - 3 november 2010 16:04

Stor brist på arbetskraft framöver.

När många går i pension - vilket sker de närmaste åren så kommer det att krävas många ungdomar som är utbildade och kan ersätta dessa.

Därför är det bästa rådet man kan ge till ungdomar - att de ska utbilda sig!

För sin egen och allmännyttans skull.


Källa: Sydsvenska Dagbladet

Av Kaela - 3 november 2010 16:00

Ovanligt att trettonåringar blir mammor och att ännu yngre blir det hör man sällan talas om.

Men nu har en tioårig flicka blivit mor i Spanien.

Både mor och barn lär må bra.

Något man kanske har lite svårt att tro på.

mamma är ju själv ett barn som borde få leka med dockor istället för att föda och ta hand om en riktig bebis.


Källa: Sydsvenska Dagbladet

Av Kaela - 3 november 2010 15:38

Det är lätt att tro att om man bor i en stad så behöver man inte sätta på sig reflexer när man ska ut i mörkret.

Det finns ju gatlyktor tänker många - alltför många.

Man är noga med barnen när de är små - men glömmer sig själv.

Den som någon gång suttit i en bil mitt i en stad med gatlyktor i dåligt väder har säkert tackat Gud både en och två gånger för att de inte körde på den där personen som dök upp mitt framför bilen från ingenstans i svarta byxor och svart jacka.

Och inga reflexer!


Jag skulle personligen önska att det funnes koppel till hundar där hela kopplet är reflekterande.

Nästan omöjligt att se en liten hund i dimma, ösregn och mörker.


Så fram för reflexer.....om du är rädd om livet på dig...och ni hundägare- börja fråga efter reflekterande koppel så finns det säkert snart i handeln.


Källa: Dagens Nyheter




Av Kaela - 3 november 2010 09:58


  



Säg till om jag stör,
sa han när han steg in,
så går jag med detsamma.

Du inte bara stör,
svarade jag,
du rubbar hela min existens.
Välkommen.

Eva Kilpi

Av Kaela - 3 november 2010 06:06

Brottsligheten i Sverige ökar...skjutningar på öppen gata sker i fler och fler städer - allt medan övervakningskameror och vaktbolag blir allt flera.

Vad är felet?

Vad är det som händer?

Jag tror det är en fråga som många av oss ställer sig ofta.


Svenska Dagbladet har en artikel där de ställer den frågan.


Stiftelsen Tryggare Sverige tror att en del ligger i hur vi bygger våra städer....man tror på att blanda affärer, bostäder, ha bra belysning, många mötesplatser.

Helt säkert ligger det mycket i det de säger.

Jag tror också att öppenhet på alla områden - även den rumsliga - förebygger att människor mår dåligt.

Och det är alltid människor som mår dåligt eller känner sig utanför som vi hittar i brotts-statistiken.



Av Kaela - 3 november 2010 06:03



Vill du pröva din ordkunskap kan du göra högskoleprovet- "Orddelen" här

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards