Alla inlägg under november 2010

Av Kaela - 21 november 2010 19:29

Människor som dödas och skadas svårt i spårvagnsolyckor i Göteborg har minskat säger Lars-Olof Gustafsson, trafiksäkerhetschef på GS Spårväg.


Så här statistiken ut:

År.      Döda Svårt skadade

2000   3              22

2001   1              24

2002   0             20

2003   2             32

2004   1              16

2005   3             20

2006   2              13

2007   1                9

2008   0             11

2009   2             16

2010   3             10 (t.o.m. augusti)


Det är klart färre svårt skadade, men jag tycker inte att man kan tala om minskning när det gäller antalet dödade.

Spårvagnarna borde kanske ha en form av varningssignal tycker någon i artikeln och jag stryker under.

Eftersom jag bor i en stad med spårvagnar vet jag hur svårt det kan vara att uppfatta att en spårvagn närmar sig med hörseln om det så bara blåser lite.

Visst kan man använda ögonen också - men vi använder vanligtvis båda delarna...och eftersom inte spårvagnan har så lätt att bromsa borde det höras när den kommer.


Källa: Göteborgsposten


Av Kaela - 21 november 2010 18:16

Ska du tillbringa några veckor i Thailand eller på Malaysia kan det vara på sin plats att veta att den farliga kubmaneten redan dödat tre turistande svenskar.

Så se upp och hör dig för om de finns där du ska bada.


Källa: Göteborgsposten

Av Kaela - 21 november 2010 14:12

  


Att våga är att förlora fotfästet för en stund, att inte våga är att förlora sig själv." /S. Kirkegaard

 

Det här citatet har blivit som ett motto i mitt liv många gånger.

Det möter mig ofta i mina försök att hantera situationer och ger mig stöd i svåra ögonblick.

I den svåraste av situationerna ii mitt liv har jag vågat förlora fotfästet och jag har känt osäkerheten i att inte ha fast mark under fötterna. Känt ångesten i att inte veta var jag landar och om jag slår mig.

Men jag är trygg också för jag vet i alla fall att jag på det sättet inte riskerar att förlora mig själv.

 

 Inom mig vill jag ju men om jag inte vågar förlorar jag mig själv.

Av Kaela - 21 november 2010 14:04

  

Fotot från Kolmårdens djurpark


Nästan rörande att i Svenska Dagbladets artikel om hur Sverige kopierar den idé som nationalparken Yellowstone i Usa följde då de återinförde vargarna läsa om hur kloka vargarna är.

I en liten faktaruta bredvid själva artikeln står att när vargarna släpps ut i ett annat land börjar de vandra mot det väderstreck de kom ifrån.

De vill hem igen.

Och de vet från vilket håll de kom trots att de troligen fraktats med flyg eller båt och kanske bil den sista biten.

Tala om att djur är intelligenta - på sitt sätt.

En slags instinkt för överlevnad som vi människor har tappat för länge sedan.






Av Kaela - 21 november 2010 11:02

  

 

 

 

Det är inte de onda människornas ondska som är det värsta,
utan de goda människornas tystnad som är problemet.


Martin Luther King

Av Kaela - 20 november 2010 20:37

Lena Silén vid Transearch tycker att det är hög tid att se till få männen att ta ansvar för åldrande föräldrar skriver Dagen!

Nu när vi fått in männen "på banan" när det gäller ansvaret och den dagliga omsorgen om barnen är det dags att de delar ansvaret med kvinnorna när föräldrarna blir gamla och dementa och vården falererar.

Om det är en jämställdhetsfråga eller inte  - ja jag vet inte - men det borde vara lika självklart för en son som för en dotter att ta hand om föräldrarna och ge den vård de behöver när de börjar bli gamla.

Visst är det sant som skrivs att kvinnor är mindre benägna att flytta från den ort där föräldrarna bor - om de nu råkar bo på samma ort eller i närheten.

Och visst är det sant att det kan hindra karriären att tacka nej till ett bättre jobb på annan ort.


Men jag har ändå svårt att diskutera denna fråga ur det perspektivet.

Vi borde ha ett samhälle där också vård av för förädrar ger statuspoäng.-

Många "vabbar" ju för tiden = hemma för vård av barn.

När ska vi få möjlighet att vaffa (vård av föräldrar)?

Det vill säga - kunna ta ledigt för att stödja våra gamla föräldrar med samma ersättning från sjukkassan som man har för att man stannar hemma och vårdar sjukt barn!

Det är ändå billigt för samhället - om man jämför med en plats på ett äldreboende - om vissa insatser av barnen betalas på det sättet.

Av Kaela - 20 november 2010 15:56

  


Tycker du att maten är alldeles för dyr?


Jag tror vi är ganska många som tycker det.

Men det går faktiskt att dra ner på matkostnaden ganska enkelt.


Här kommer några spartips:



Köp framför allt obearbetad mat, den ska vara så nära ursprunget som möjligt. Välj bort storpack med färdigrätter, även om det är till extrapris, och laga din egen mat från grunden. Det blir nyttigare och billigare i längden.


Något så enkelt som att satsa på att äta rester en dag varje vecka kan också göra stor skillnad för ekonomin och även miljön.


Det är till exempel perfekt att stoppa middagsresterna i matlådan och ta med till jobbet.

Om du inte har rester så vik en ledig dag i månaden till att laga lunch för att ta med till jobbet.

Köp köttfärs i storpack när det är billigt.

Gör fyra lådor med biff, fyra lådor med köttfärssås, chili con carne eller köttfärslima...ännu mera variationer finns om man tittar efter att fixa god mat på köttfärs.

Gör en stek i ugnen medan du lagar köttfärssåsen.

Skinkstek hittar man ofta till extrapris.

Det räcker till flera matlådor.

Gör en hög med pannkakor....osv...osv....du vet bäst vad du gillar...


– Äter du rester (eller hemlagad matlåda) en dag varje vecka kan du minska matutgifterna med ungefär en sjundedel. Det blir mycket på ett år, säger Sara Begner.

Omräknat i kronor och ören blir det över 5 700 kronor på årsbasis. Då har vi räknat med att ett genomsnittshushåll i Sverige gör av med 40 000 kronor per år på mat.

Av Kaela - 20 november 2010 11:46

Jag hoppas innerligt att folkpartiledaren Jan Björklund menar allvar och har övriga i Alliansen med sig när han säger att luckorna i sjukförsäkringen ska tätas.

Med klädsam ödmjukhet säger han att Alliansen under de sista dagarna innan valet var dåliga på att bemöta människors oro med empati och istället blev alltför tekniska.


Jag gissar att Jan Björklund framför allt tänker på fallet med Annica Holmquist. Kvinnan, vars kroppsdelar växer okontrollerbart, för att sedan förstöras.

Och som tvingas till försörjningsstöd (socialhjälp) eftersom försäkringskassan ansåg att hon kunde arbeta.

Hon har nu ersättning från sjukkassan - men hur många flera fall som hennes finns det?

Källa Göteborgsposten

 

 

 

 




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards