Direktlänk till inlägg 4 december 2010

Är du skriven här lille vän - kan vi hjälpa dig till tak över huvudet!

Av Kaela - 4 december 2010 10:56

Det finns någonting som kallas för "tak-över-huvudet-garantin" och enligt Maj-Stina Samuelsson, enhetschef för socialjouren och hemlöshetsjouren iStockholms stad, är nöjd med arbetet man gör i staden enligt Dagens Nyheters artikel.


Hur i allsin dagar kan man vara nöjd när man bara innefattar de som är skrivna i Stockholm.

Visserligen låter man sin nåd lysa även över de som inte är det när det är många minusgrader.

Så kastar man väl ut dem sedan när det går mot plus.
Borde vi inte ha mera plusvärme i våra hjärtan!

Såvitt jag vet så har varje stads socialtjänst ansvar för var och en som VISTAS i kommunen.

Alltså- även för den som finns där utan att vara skriven där.

Socialtjänsterna emellan bör ju kunna kvitta det de lagt ut för andra orters hemlösa .

Eller?

Det är säkert fler i Stockholm än på andra orter- men det bör väl ändå vara samma sak där.
Jag hoppas Frivilligorganisationerna i Stockholm inte har samma regler när det gäller att stödja och hjälpa hemlösa!


Till artikeln


 
 
Ingen bild

Anna

4 december 2010 11:55

Tja, finns det någon anledning till att man inte kan skriva sig i kommunen om man vill vistas där länge? Tror att även hemlösa kan skriva om sig.

Jag tycker egentligen att det är ganska orimligt att kommunerna ska behöva lägga resurser på att ta hand om besökande hemlösa, t.ex (om man hårddrar det) turister eller andra former av besökande som inte kan eller vill betala för ett hotell.

Ursäkta men det måste till mer än att man bara är på besök i kommunen för att man ska vara garanterad en sovplats under tak.

Kaela

4 december 2010 12:08

Vi tänker nog inte på riktigtt samma sätt Anna!
Människor är människor - och ingen ska behöva vistas i den kommun där jag bor utan tak över huvudet om jag kan påverka det.

Ha det gott och var rädd om dig!

 
robban

robban

5 december 2010 11:16

Hej!

Jag håller med dig,ska inte såela nån roll vart man är skriven,många hemlösa/uteliggare är inte skrivna nånstans överhuvud taget. Tak över huvudet garantin borde gälla alla som vistas i kommunen.
@ Anna knappast turister som använder sig av tak över huvud garantin! ALLA bör hjälpas åt att ta hand om hemlösa/uteliggare.

http://robbson11.wordpress.com

Kaela

5 december 2010 19:08

Skönt att höra Robban (eller läsa) att det finns flera som tänker med hjärtat!

Ha det gott och var rädd om dig!

 
Ingen bild

knarkmissionen@hotmail.com

5 december 2010 13:28

Det är som Stadsmissionens direktör uttalade 2007, innan hon ignorerade alla varninger och flyttade kriminaliteten upp i ett bostadsområde på Södermalm 2008: "Våra deltagare och besökare har gjort livstilsval som leder till missbruk och kriminalitet"
Hemlöshet i Stockholm handlar inte om bostadsbrist. Stockholmsstad använder varje år 900.000.000kr i "arbetet med hemlöshet" utan att "hemlösheten" minskar. På rent svenska kallas ett sånt företagande BEDRÄGERI!
Problemet i Sverige är att vissa helt absurda sakar är fullt lagliga. Samhällskadlig verksamhet är inte olagligt. Korruption är lagligt. Lögnar och falsk propaganda är lagligt.
Och nej det ät inget synpunkt, jag vet. Jag har varit papperslös och bostadslös i Stockholm i flera år tidigare. Min insikt gjorde att jag blev inkallat till polisens krismöte om Stadsmissionen 2008.
Vill ni med egna ögon se en av de största lögnar? Kolla på TV4s hemsida, lokalt Stockholm, om Stadsmissionens flytt till Kungsholmen. På¨slutet uttalar Annelie Edren från Stadsmissionen att det inte finns FAKTA för att oroa sig om Stadsmissionen. Även hon var också med på polisens krismöte. Polischefen där visade upp en geografisk statistik om området Stadsmissionen krossade med kriminalitet. 2007 fanns 0 händelser ute i området(6 inomhus hos Mariaberoende, en vinstdrivande verksamhet). 2008, efter Stadsmissionen kom dit, hundradtals kriminella händelser registrerat av polisen!
Tyvärr är Stadsmissionen sponserat av Socialborgerrådet i Stadshuset och hela systemet är genomkorrupt!
Sluta använda ordet "hemlöshet", det har totalt förlorat sin mening här i Sverige, men det är en helt unik bra business för de inblandade som skapar "hemlösheten".
Mera information fås från knarkmissionen@hotmail.com

Kaela

5 december 2010 19:10

Jag har ju ingen som helst anledning att betvivla det du säger.
Förstår verkligen att du vet vad du talar om.
Om jag förstår dig rätt vill du att man ska byta ut ordet hemlö mot papperslös.
Visst det gör jag gärna.
Väldigt tråkigt om det är människor som skor sig på utsattas situation.

Ha det gott och var rädd om dig!

 
l-hs

l-hs

6 december 2010 09:25

Jag har listat lite förslag på hjul på min blogg som manskapsbodar, villavagnar husvagnar mm som ingen skulle kunna klaga på. man får hoppas att statsmissionen mfl anordnar en insamling för att köpa upp sådana.
mvh
l-hs

http://l.hs.blogspot.com

Kaela

6 december 2010 16:29

Det låter bra l.hs
Tyvärr kan jag inte hitta din blogg så jag kan läsa.
När jag trycker på länken kommer jag till en sida där det står att det inte finns någon blogg.

Ha det gott och var rädd om dig!

 
l-hs

l-hs

6 december 2010 16:33

Sänder igen då jag satte punkt där det skulle varit bindestreck.

Mvh l-hs

http://l-hs.blogspot.com

Kaela

7 december 2010 05:48

Ja. då har jag besökt och läst....mycket tankar och åsikter....
Intressant!

Ha det gott och var rädd om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards