Alla inlägg under december 2010

Av Kaela - 12 december 2010 11:16

  

 

 

 

Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.


Albert Einstein

Av Kaela - 12 december 2010 11:07

 

Sluta jämföra Dig med andra.

 

Våga prioritera - våga välja bort.

 

Sätt rimliga mål både när det gäller jobbet och fritiden.

 

Säg vad Du är bra på men erkänn också Dina begränsningar.

 

Samtala om allt.

 

Våga ta upp konflikten till ytan.
Kanske är den ett missförstånd.

 

Tänk positivt.

 

Sov minst 7 timmar per natt.

 

Ät näringsriktiga måltider på bestämda tider

 

Gå minst tre promenader i veckan om minst 40 minuter per gång.

 

Mental avkoppling, att vara ute i naturen, gå på film eller teater.

Gör det Du mår bra av utan dåligt samvete.

 

Släpp loss barnet i Dig. Var lite lekfull. 

 

Var glad !

Av Kaela - 11 december 2010 11:19

H&M öppnar flera varuhus i Syd-Korea.

Och svensk åldringsvård går på export dit också.

När det gäller H%M är det kanske just mode till lågt pris som lockar de unga sydkoreanskorna....men när det gäller åldringsvården har jag vissa frågetecken.

Vi har god forskning i geriatrik men den omsättas inte i praktiken i någon högre utsträckning vad jag har kunnat se.

Gissar att den är för kostnadskrävande.

Roligt att se att ett land långt borta tar tag i idéerna och gör verklighet av dem.


Källa: Svenska Dagbladet

Av Kaela - 11 december 2010 11:11

Tur för oss i Sverige med hög arbetslöshet - att Norge finns.

Tycks vara en chans för svenska arbetslösa ungdomar - att dra västerut - och inte längre än till Norge.

70-80 000 svenskar beräknas arbeta i Norge.

Kanske flera svenska arbetslösa ungdomar borde göra som 22-årige Richard.

Men - de får räkna med att ta de jobb som norska ungdomar inte vill ha.

Så är det att vara invandrare - även i ett grannland.


Källa: Dagens Nyheter

Av Kaela - 11 december 2010 10:35



För mig är livet ingen flackande låga – det är en lysande

fackla som jag fått bära för ett ögonblick,

och jag vill att den ska brinna så intensivt som möjligt

innan jag lämnar den till nästa generation.

Av Kaela - 10 december 2010 11:01

Majken  Arvidsson 91 år i Skutskär vill åka färdtjänst tio mil till sin dotter i jul.

men Älvkarleby kommun säger nej.

De kan bara bevilja resa med tåg och buss.

Något som stelopererade och åldriga Majken inte klarar av.

Det kan vara hennes sista jul.

Är det här det sätt på vilket vi ska behandla våra äldre?


I Svenska Dagbladet hittar du artikeln


Du som tycker att Majken ska få tillbringa julen med sin dotter.

Skriv under här på namninsamlingen med ditt namn senast den 15 december.

Namn på namninsamlingen:"färdtjänst"

Har du ändå svårt att hitta så är Referensnumret 5129

Sedan överlämnas listan till Älvkarleby kommun.





Av Kaela - 10 december 2010 08:06


  


Våra förväntningar är en av dom största orsakerna till konflikter och mänskligt lidande.


Så förvänta dig inte att jag skall vara den du tycker jag borde vara.
Förvänta dig inte att jag skall vara någon annan än den jag är.


När du förstår att jag är den jag är, så slipper dina egna orealistiska förväntningar på mig, skapa besvikelse och upprördhet inom dig"
Kloka ord från Martin Wentzel

Av Kaela - 10 december 2010 06:11

Wikileaks gör Väst till Kina.

Vi som vill ses som demokratier går in för att tysta - precis som de diktaturer vi kritiserar...skriver Dagen.

Ja. visst är det så.

Man brukar ju säga att demokratins svaghet är att den är tillåtande och ger alla utrymme för åsikter och kritik.

Men när det kommer till obehagliga avslöjanden stoppar vi tydligen undan demokratin.


Till artikeln


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards