Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Kaela - 4 februari 2011 16:13

Att dömas för misshandel för att man avbryter ett angrepp på en äldre kvinna av en vettvillig våldsman.

 
Det är vad som hände Per-Anders Pettersson.

Utan tvekan blir man upprörd.


Han använde större våld än nöden krävde och får ett års fängelse.

Hur kan man i en upphetsad situation med en våldsman som inte går att prata med överväga hur mycket våld man ska ta till för att förhindra honom att döda en annan människa?


Glad att läsa att en Facebook-grupp har startat till stöd för Per.-Anders som nu, enligt artikeln i Aftonbladet  har fyratusen medlemmar.

Jag kan dock bara se att det är 135 medlemmar.

En sån här dom går emot det rättsbegrepp som de flesta av oss har.


Det betyder inte att jag försvarar det för hårda slaget - men jag vill få människor att tänka till - och undrar hur många av oss i den här situationen skulle hinna tänka efter hur hårt och med vad vi slår för att rädda en utsatt person från en våldsman.


Till artikeln i Aftonbladet


Här kan du läsa kvinnans berättelse


Av Kaela - 4 februari 2011 12:45

  

animeringen gjord av en vän


Skådespelerskan Lena Nyman är död.

Alltför tidigt.

Hon blev bara 66 år gammal.

Vi minns henne med värme alla- det är jag övertygad om!

Jag tänder ett ljus för henne här....

Av Kaela - 4 februari 2011 06:13

  

"Fotot lånat av en vän"

 

"När vi skrattar och är glada verkar det som om det blir mer fart på den högra hjärnhalvan - och även bättre balans mellan hjärnhalvorna.

Det gynnar kreativiteten.

Ett stort gapskratt sätter igång flera olika reaktioner i kroppen.

Andning, blodcirkulation, blodtryck och muskler påverkas.

Hjärtat slår snabbare, blodflödet stimuleras och andningssystemet påverkas på ett positivt sätt.

100 skratt motsvarar 30 minuter gymnastik enligt amerikanska forskare.

På 1950 talet skrattade vi ca 18 min/dag men numera beräknas vi, enligt en svensk undersökning, skratta mindre än 6 min/dag.

Barn skrattar ca 400 ggr/dag och vuxna bara 15 ggr."

 

Ovanstående läste jag i ett gammalt ex. av Tidningen Hälsa och klippte ur det - för en tid sedan.

Är det kanske för att vi har glömt att skratta som depressioner och svarta tankar ökar?

Det är en massa bra saker som händer när vi skrattar.

Restluft i lungorna pressas ut så hela lungorna kan fyllas med nytt syre.

Endorfiner lösgörs (kroppens egna lyckopiller) och visst är det så att när man har skrattat riktigt så är kroppen avslappnad.

 

Så bara för att hjälpa oss igång kommer här en rolig historia som en arbetskamrat berättade vid morgonfikat för en tid sedan.

 

En anställd blev inkallad på chefens kontor. Chefen tittade på den anställda och sa:
- Jag är ledsen att säga det här, men du får sparken!
Den anställda tog det ganska lungnt och gick ut ur rummet.
Men snart kom han tillbaka och sa:
- Tyvärr, jag hittar inte sparken. Kan jag ta pulkan istället

 

Av Kaela - 4 februari 2011 05:59

Jag skrev att journalisten Bert Sundström gripits och de flesta av oss vet vid det här laget att han ligger på sjukhus i Kairo.

Han vårdas för knivhugg i rygg och buktrakten och en skallskada.

Alltså är läget allvarligt.

Låt oss samla alla goda tankar och förböner runt honom att han ska bli helt återställd och också runt andra journalister som greps vid samma tillfälle...och givetvis det egyptiska folket.


Till artikeln i Dagens Nyheter



Av Kaela - 4 februari 2011 05:53


  

 

 

 

Var inte rädd för att hoppas...
Varje gång vi känner doften av den bortdöende hösten,
vet vi att gullvivans tid ska komma igen.

Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards