Alla inlägg under februari 2011

Av Kaela - 8 februari 2011 06:12

Ett vaccin som skyddar mot all slags influensa.

Låter som en utopi men brittiska forskare lär enligt artikel i Dagens Nyheter vara på väg att lansera ett sådant.


Bara att hoppas att det är sant.

För influensa är inget man vill ha.


Dessutom är det dyrt både för privatekonomin och samhällsekonomin.


Till artikeln

Av Kaela - 8 februari 2011 05:49

  

 

 

 

Vänskap utan förtroende är som en blomma utan doft

 

Laure Conan

Av Kaela - 7 februari 2011 09:16

Polisstudent ipå Linnéskolan i Växjö stängs av från polisutbildningen efter att bland annat försökt hindra ett polisingripande mot sin bror.

Helt klart olämpligt.

Tråkigt att han inte insåg vad han riskerade.


Till artikeln i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 7 februari 2011 06:12

Fostervattensprovet har säkert befriat många från ångesten att det barn man bär skulle vara sjukt eller handikappat.

Men det har också lett till ett och annat missfall.

I framtiden kommer en ny metod att få veta om barnet har genetiska skador - ett blodprov.


Redan i vecka 7 ska man kunna se detta.


Bara man lär sig att skilja barnets och mammans DNA från varandra.


Jag har känt mig tveksam inför fostervattensprovet av helt andra orsaker.

Varför ska bara friska barn få födas?

Vilken press på föräldrar som vill att deras barn ska få leva även om det inte är friskt - om provet säger att det barn som väntas kommer att födas med ett handikapp.

Det handlar för mig om människovärdet - som är lika stort oavsett.

Den tveksamheten kommer jag ju att ha även inför blodprovet.


Till artikeln i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 7 februari 2011 05:55

  

 

 

Kärlek är framför allt att man ger sig själv som gåva.


Jean Anouilh

Av Kaela - 6 februari 2011 14:02

På Länssjukhuset Rybohov i Jönköping gick tjugo läkare tillsammans ut och åt på restaurang.

16 fick stanna hemmma på grund av kräkningar dagen därpå.

Men nej - de var inte matförgiftade - det har konstaterats att det var vinterkräksjukan.

Däremot har de tydligen träffat på bacillerna samtidigt eftersom de insjuknade i princip vid samma tidpunkt.


Till artikeln i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 6 februari 2011 13:12

  


Ingen kan hålla dig kvar nu

genom dina knäppta händer

vet jag att du är beredd att gå

du har sagt ditt ja

och du är inte rädd

det känner jag

och jag är inte heller rädd

i detta ögonblick

inte för din död

bara rädd att

någon ska försöka hindra dig

ska störa detta under

som jag får del av

vid din sida –

lika stort

som ett barns födelse.


Ann-Madeleine Gelotte

Av Kaela - 6 februari 2011 11:58


  



Det är svårt att följa fotspår
i aska

svarar jag
när du undrar

varför jag inte
släktforskar

Kaela

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards