Alla inlägg under februari 2011

Av Kaela - 4 februari 2011 06:13

  

"Fotot lånat av en vän"

 

"När vi skrattar och är glada verkar det som om det blir mer fart på den högra hjärnhalvan - och även bättre balans mellan hjärnhalvorna.

Det gynnar kreativiteten.

Ett stort gapskratt sätter igång flera olika reaktioner i kroppen.

Andning, blodcirkulation, blodtryck och muskler påverkas.

Hjärtat slår snabbare, blodflödet stimuleras och andningssystemet påverkas på ett positivt sätt.

100 skratt motsvarar 30 minuter gymnastik enligt amerikanska forskare.

På 1950 talet skrattade vi ca 18 min/dag men numera beräknas vi, enligt en svensk undersökning, skratta mindre än 6 min/dag.

Barn skrattar ca 400 ggr/dag och vuxna bara 15 ggr."

 

Ovanstående läste jag i ett gammalt ex. av Tidningen Hälsa och klippte ur det - för en tid sedan.

Är det kanske för att vi har glömt att skratta som depressioner och svarta tankar ökar?

Det är en massa bra saker som händer när vi skrattar.

Restluft i lungorna pressas ut så hela lungorna kan fyllas med nytt syre.

Endorfiner lösgörs (kroppens egna lyckopiller) och visst är det så att när man har skrattat riktigt så är kroppen avslappnad.

 

Så bara för att hjälpa oss igång kommer här en rolig historia som en arbetskamrat berättade vid morgonfikat för en tid sedan.

 

En anställd blev inkallad på chefens kontor. Chefen tittade på den anställda och sa:
- Jag är ledsen att säga det här, men du får sparken!
Den anställda tog det ganska lungnt och gick ut ur rummet.
Men snart kom han tillbaka och sa:
- Tyvärr, jag hittar inte sparken. Kan jag ta pulkan istället

 

Av Kaela - 4 februari 2011 05:59

Jag skrev att journalisten Bert Sundström gripits och de flesta av oss vet vid det här laget att han ligger på sjukhus i Kairo.

Han vårdas för knivhugg i rygg och buktrakten och en skallskada.

Alltså är läget allvarligt.

Låt oss samla alla goda tankar och förböner runt honom att han ska bli helt återställd och också runt andra journalister som greps vid samma tillfälle...och givetvis det egyptiska folket.


Till artikeln i Dagens Nyheter



Av Kaela - 4 februari 2011 05:53


  

 

 

 

Var inte rädd för att hoppas...
Varje gång vi känner doften av den bortdöende hösten,
vet vi att gullvivans tid ska komma igen.

Okänd tänkare

Av Kaela - 3 februari 2011 16:52

Utan tvekan lever våra reportrar farligt när de befinner sig i krigs och oroshärdar.

Sveriges radio o TV meddelar att deras reporter Bert Sundström har gripits i Kairo.

UD säger att deras resurser är ansträngda och att de har begränsade möjligheter att ingripa.

Det verkar bli allt vanligare att journalister utsätts för gripanden och övergrepp.

Bara att hoppas att Bert Sundström behandlas väl och snart befinner sig i frihet igen.



Till artikeln i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 3 februari 2011 12:50

Fick en diktbok i min hand häromdagen vars innehåll berörde mig djupt eftersom jag ofta, nästan dagligen, möter dessa kvinnor i mitt arbete.


"Mannen har hatten" och poeten heter Ingela Svesnsson och är åklagare som driver mål som handlar om sexbrott och familjevåld.


Här ett smakprov:


TAR TAG OM HÅRET


genom att ta tag

om hennes hår

och dunka hennes

huvud mot en vägg


och hon skäms, hon också

han säger att hon

är en satans ragata


men dom orden han säger

när bara dom två är här


är mycket värre

 - jag är van - säger hon


dessa tjatiga ord

som hugger i ryggen

i hjärtat och magen


och i nästa andetag

säger han ändå


 - men jag älskar ju henne!

så nära hatet är kärleken


och hon säger

samma sak som så

många före henne


 - han måste få vård

kan ni lova mig det?


annars säger jag att

ingenting har hänt


jag gick in i en dörr

och allt är ett

missförstånd


Du kan köpa boken här där jag gjorde det.

Men säkert också på många andra ställen.

Av Kaela - 3 februari 2011 08:54

Vi har hög arbetslöshet i Sverige - men är inte ensamma om det...hela Europa är i samma sits.

Men nu har det konstaterats att tillsammans med Malta är Sverige det land i Europa där arbetslösheten sjunker snabbast!

Och Finansminister Anders Borg säger att 2014 ska den vara nere på 5%.

Idag är den 7,8%.

Frågan är kanske bara hur man räknar arbetsläshet.

Alla som är i åtgärder...fas 2 och fas 3 och comjob med mera - räknas de in bland arbetslösa?

Det borde de göra eftersom de inte har anställningar.

Oavsett om 7,8& är en sann eller "friserad" siffra så är det glädjande att arbetslösheten sjunker.


Till artikeln i Dagens Nyheter



Av Kaela - 3 februari 2011 08:32

  



Det finns två sätt att få lugn: det ena är att aldrig göra vad man ångrar, det andra är att aldrig ångra vad man gör


August Strindberg

Av Kaela - 2 februari 2011 06:32

  




Ibland besöker jag Yvonnes blogg- den har gett mig många tankar och reflektioner.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards