Alla inlägg under mars 2011
Visst har du sett reklamen med de två hundarna och ösregnet och läst texten: "Är man stor måste man vara snäll"
Vi minns hundarna och den stora hundens tålamod - men knappast att reklamen faktiskt handlar om en värktablett.
Vill du träffa en riktigt snäll människa som säger "Är man snäll måste man vara stark" då ska du klicka här och gå in och läsa artikeln i Amos om Jan Johansson.
En härlig bekantskap med många fina tankar och funderingar
För dig som bor i Stockholm eller i dess närhet - kanske gästar - finns ett "måste-utflyktsmål - Klaragården
På Internationella Kvinnodagen....
Denna dag lanseras också boken Jag finns! Röster från Klaragården - en antologi
8 mars kl. 11-15
Fotot lånat här
Människans bäste vän ska förstås också ha en överrock och en schal när nordan viner....eller varför inte en mysig badrock att krypa in i efter duschen.
Kanske är vissa av dessa saker bra och ger hunden ett skönare vinterliv - men håller vi inte på att förmänskliga vår fyrbente kompis.
Vårt förhållande till djur har definitivt ändrats, det är väldigt tydligt under 1900-talet. Vården av djuren har moderniserats och förbättrats.
Matte och husse - de traditonella tilltalsnamnen på hundägare byts allt oftare mot "mamma" och "pappa".
Vi vet lite om vad som försiggår inuti hundens huvud – det är möjligt att vi helt enkelt förmänskligar hunden när vi tillskriver den egenskaper som anses som typiskt mänskliga.
Till artikeln i Dagens Nyheter
Detta låter som om det vore slutet av 1800-talet eller början av nittonhundratalet.
Barn kränks på svenska barnhem.
Hur är det bara möjligt?
Har vi inte lärt oss någonting?
Var är vår berömda svenska humanism?
Barn som redan gått igenom mycket och har en ryggsäck av svek och besvikelser och dålig självkänsla att bära på.
Man blir gråtfärdig av att läsa detta.
Även om jag förstår att det är brister i personalens utbildning ioch inte illvilja som är anledningen - så gör d et inte mindre ont i den redan sårade barnasjälen.
Det är väl en välkommen sak att lärarna ska ha legitimation.
Men det kommer att bli stora problem.
En del har inte hämtat ut.
En del gick utbildningen för 15-25 år sedan och har levt ett liv med flyttar och annat sedan dess.
Är inte alla utbildningsanstalter skyldiga att bevara alla examensbevis under en viss tid?
Om det är så - varför går man då inte den enklare vägen och ber dem ta fram de examensbevis som kan bli aktuella istället för att fara runt i varenda skola i hela Sverige.
I modern undervisning är det en mycket lovvärd strävan att göra så mycket som möjligt av det de unga behöver lära sig lätt och intressant för dem. Men när denna princip drivs så långt att man intekräver att de skall lära sig någonting och intressant, offras ett av uppfostrans viktigaste mål. Jag gläder mig åt att det gamla brutala och tyranniska undervisningssystemethåller på att försvinna, fastän det faktiskt lyckades framtvinga vana vid fl itigt arbete; men det förefaller mig som om det nya systemet håller på att fostra upp ett släkte som kommer att vara ur stånd att göra någonting som är dem obehagligt." Visst skulle den här texten kunna hittas i en modern dagstidning? Frånsett att det är lite ålderdomligt språk förstås. Kanske är det så att vi som hunnit en bit på livsvägen alltid förfasats över de som står vid porten - de unga. Texten här ovan är i alla fall från slutet av 1800-talet och skrev av John Stuart Mill.
Var inte rädd för att hoppas...
Varje gång vi känner doften av den bortdöende hösten,
vet vi att gullvivans tid ska komma igen.
Okänd tänkare
Du är en blomma i asfalten
En våg på spegelytan
Du fick inte en enkel uppgift
men starka rötter har du
Jag ställde dig i öknen
men dina starka rötter
hittar underströmmarna
En snårig väg fick du att vandra
men jag lade skatter längs vägen
Ibland är vägen svår och snårig
dina steg blir trötta och tunga
men jag ser och jag vet
jag går framför dig
jag går bakom dig
och låter dig växa
mot höjderna
Kedjor ska inte binda dig
Inget vapen som smids mot dig ska vinna framgång....
Kaela
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 |
29 | 30 | 31 | ||||||
|