Alla inlägg under mars 2011

Av Kaela - 23 mars 2011 17:37

 


Bekräftelse
behöver jag inte

......inte den sorten
som varar den stund

jag anses lyckad

eller duktig




I Dina ögon
är jag för evigt bekräftad

och jag hör

genom en överjordisk ström
av ljuvliga toner
Din kärlekssång

medan Ditt Ljus
faller in över mitt liv
och gör trasigt till helt


med sådan färdkost

reser jag

...........lugnt vidare

Kaela

Av Kaela - 23 mars 2011 13:19

Bland människor som adopterar har det blivit allt vanligare att kunna tänka sig ett barn med särskilda behov.

2007 hade 14% av barnen från Kina särskilda behov - 2010 var siffran 65%.

Underbart tycker jag.

En motkraft mot de aborter som sker just pga att barnet man väntar skulle kräva särskilda insatser av föräldrar och samhälle.


Till artikeln i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 23 mars 2011 12:28

Detta är inget bantningsrecept - men otroligt gott.

Läste det nånstans på nätet för tre år sedan och har sedan dess bjudit en hel del gäster på det.

Alla har gillat - eller sagt sig gilla i varje fall!


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

2 kycklingfiléer

16 baconskicor

1 burk creme fraiche

4 vitlöksklyftor

4 kryddmått timjan

4 msk chilisås (stark eller medelstark efter egen smak)


DETTA BEHÖVS TILL SÅSEN:

 2 msk kycklingfond

6 dl matlagningsgrädde

1 burk creme fraiche

6-8 kryddmått curry

1 nypa vardera av salt och peppar


. Sätt ugnen på 250 grader.

Skär en djup skåra i sidan på filéerna.

Pressa vitlöken och blanda ihop vitlök, timjan, cremefraiche, chilisås och dijonsenapen i en liten bunke.

Klicka sedan i en lagom mängd av röran i skåran och fyll ut hela skåran till kanterna.

Linda filéerna i baconskivorna så att de blir helt täckta.

Lägg sedan filéerna i en ugnssäker form och låt stå i ugn ca 30-40 minuter.

Sås: Häll grädden i en kastrull och låt koka upp

Lägg i curry, salt, peppar och resten av cremefraichen, och låt sjuda på svag värme.

 Serveras sedan med kokt ris (gärna basmatiris)  och grön krispig sallad och rödlöksskivor.


Av Kaela - 23 mars 2011 12:21

Världen är liten idag.

En gång var Libyen ett fjärran exotiskt land - men idag känns det nära och lidandet för medborgarna där känns nästgårds.

Att sedan få läsa att Khaddafi har tillgångar i Sverige på minst tio miljarder (så stor summa av hans tillgångar i vårt land har frysts) och frågan är väl - hur mycket mera tillgångar har han?


Man får i artikeln i Svenska Dagbladet inte veta vad pengarna är investerade i.....allt enlgt banksekretessen - och visst undrar man - eller hur?

Vem skyddar banksekretessen?


Till artikeln



Av Kaela - 23 mars 2011 08:21



 


När jag tog en tumvers i min bok med tänkvärda ord idag och fick upp det som står här vandrade min tanke vidare kring detta med ödmjukhet.

Ödmjukhet är ett av mina favoritord!


Man säger oftast om tystlåtna, undfallande, konflikträdda och blyga människor att de är ödmjuka.

Hmm...jag håller inte riktigt med.


Ödmjukhet är att se på sig själv med ärliga och sanna ögon.


En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar.


För mig är det just att ha ett mjukt och respektfullt sätt, att vara mjuk i sin framtoning i mötet med andra människor som är att vara ödmjuk. 

Och kanske extra viktigt är när man kan vara ödmjuk även när andra människor har en dålig dag, gör påhopp och utfall utan rimlig förklaring.

Jag är kvar i min mildhet och låter mig inte påverkas av att andra mår dåligt och måste hävda sig, jag svarar mjukt och lugnt ändå - klarar man det - ja då är man verkligen ödmjuk.


Jag skulle vilja säga att ödmjukhet är en egenskap - men ändå något man måste träna på.

Det är illa svårt att vara ödmjuk är när man inte är balanserad med sig själv, när livet är jobbigt och motgångarna hopar sig.


Ändå tror jag att det ofta är genom att gå igenom svårigheter man kommer att få ödmjukhet som håller.



Av Kaela - 23 mars 2011 08:13



 


Om ödmjukheten såge sig själv, så skulle den bli högfärdig av att se, hur vacker den är.

Och högfärden skulle bli ödmjuk, om den såg, hur ful den är.


Luther

Av Kaela - 22 mars 2011 05:55

 


Var inte rädd för döden.

Var rädd för det olevda livet.


Berthold Brecht

Av Kaela - 21 mars 2011 19:49

Jag undrar om inte bantningspiller är det som säljer allra mest bland alla de piller som apotek och hälsokostaffärerna erbjuder.

Nu när man till och med har fått veta att direkt farliga substanser kan finnas i det som så oskyldigt kallas kosttillskott.

Läs gärna om tester och råd och rön här


Är det inte bättre att undika de fett och sockerstinna produkter som vi vet ger oss extra kilon.

Ta långa promenader  - kort sagt leva sunt.


Och inte är det väl hela världen om vi har några kilo för mycket på kroppen.

Inte om vi ska jämföra det med att i bästa fall bli lurad på pengar för verkningslösa produkter och i sämsta fall bli sjuk av produkterna.




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards