Direktlänk till inlägg 11 april 2011

Älskad - som jag är - en underbar upptäckt!

Av Kaela - 11 april 2011 06:09

 


När jag ser mig omkring på andra- och delvis kanske även mig själv så ser jag en massa människor som går omkring och letar.

Många av oss som går runt i cirklar och söker i allt utanför oss.

Vi försöker fylla tomrummet som vi bär med oss.


Vi tror och även jag trodde att jag kunde bli lycklig av yttre saker -  att ha ett bra jobb, villa, bil, barn, kläder och hela alltet .

Men när jag fick allt detta så var jag ju ändå inte lycklig.

Inte ens mötet med kärleken och med vänner fungerade.


Allt satt mellan mina öron dvs i mina tankar som sedan gjorde att jag började få dessa obehagskänslor inom mig.
Jag var en enda stor projektor utåt. Jag gick omkring med känslor att jag var fel och dög inte som jag var samt var aldrig nöjd.


Tills en dag då det hände då jag plötsligt hörde mina egna ord om hur fel andra är.


Vadå fel??

Det är ju jag själv som saknar allt detta
Den största insikten blev istället att söka inåt och ta ansvar för mina tankar och granska dom på djupet. 



Den insikten är bland det bästa som hänt mig .

Det jag vill komma fram till är att i mötet med oss själva så händer det saker.
Vi förstår oss själva och så länge vi inte förstår oss själva kan vi aldrig förstå andra det är en omöjlighet eftersom vi inte ser det.
Eller så lägger vi ifrån oss ansvaret om våra tankar och tror det handlar om andra och dömer direkt. 

Vi skyller alltför ofta på alla  andra och omständigheterna  - skapar vårt eget lidande genom att värdera och sätta etiketter på de flesta.

Vi ser det vi själva tänker och det är en vana och ett skydd för att inte visa vår sårbarhet och granska våra tankar och reaktioner.


Sökande inåt istället för utåt gör att hela tegelstenen faller och vi slutar hålla fast vid något som inte är sant. Vi kapitulerar och det är en underbar känsla.

Att börja inse att man duger precis som man är med alla fel och brister är en underbar upptäckt. .  

Om jag inser att jag är jag och att jag duger oavsett vad andra skulle råka säga eller tänka om mig är en vidunderlig upptäckt!!!


Ingen kan längre såra mig om det inte är en människa vars åsikt jag bryr mig om.

Men då kan jag kanske öppna en dialog...och få till stånd ytterligare utveckling....


För mig är min tro porten in i detta tänkande.
Jag är övertygad om att det underlättar att ha mött insikten om att jag är älskad precis som jag är som är det mest centrala i min Gudstro!


Kanske kan man komma fram till samma insikter på andra vägar...även om jag tror att det är besvärligare.

 
 
skrivmoster

skrivmoster

11 april 2011 10:10

Tack Kaela för texten, insikten och uppvaknandet som följde med när jag läste! Den gick rakt in i mitt hjärta!
Kram och ha en fin dag!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

11 april 2011 11:18

Så glad att du tyckte om texten.

Önskar dig också en riktigt bra dag!

Kramar om!

 
Kristina

Kristina

11 april 2011 15:18

Så kloka och sanna ord som stämmer .Det gäller att våga möta sig själv som den man är och inte som den man borde vill vara först då kan man gå vidare. Och precis som du säger så hjälper tron där när man vet att man är Guds älskade ögonsten.Ja vi har mkt att var tacksamma för. Allt gott till dig kloka vän

http://ruach.blogg.se

Kaela

12 april 2011 08:23

Kanske är det den svåraste utmaningen för oss människor!
Vi ville så gärna vara fullkomliga...men det brister ju både här och där.

Tur att den som fann oss kan spela på trasiga strängar så det blir en underbar sång.

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards