Alla inlägg under april 2011

Av Kaela - 17 april 2011 11:01

Det är otroligt sällan som en varg angriper en familj.

Däremot angriper de ju gärna hundar.


Kanske var det hunden Tyson i sin familjs s'ällskap som gjorde att vargen gjorde utfall och dessutom också släpade med sig hunden in i skogen.


Många generationer barn har fått sin bild av vargen genom sagan om Rödluvan och vargen och  andra sagor - därför tror jag de allra flesta av oss ser vargen som en symbol för det onda.

Och som någon som angriper människor.


 Det är till och med så att ordet varg på medeltidssvenska betydde"våldsverkare" enligt en bekant till mig.


Det enda trovärdigt dokumenterade tillfälle hittills, då varg dödat människor i Sverige, skedde i Gysinge 1821, och det var en varg som tidigare hållits i fångenskap och sedan släppts ut i skogen, utan att någonsin ha lärt sig att jaga.


Till artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 17 april 2011 10:15

 


 Humor är någonting fantastiskt - den är vår räddning.

I samma ögonblick som humorn dyker upp försvinner all irritation och förbittring och ersätts av ett soligt humör.


Okänd tänkare

Av Kaela - 17 april 2011 10:10

 


Idag är det söndagen 17 april och Elias och Elis har namnsdag!


Jag gratulerar!


 Elias är ett bibliskt namn från gamla testamentet, där det är namnet på en av profeterna, Elia.

Elias är ett hebreiskt namn, ursprungligen Elijah som betyder "min gud är Jahve".

15 724 män och pojkar heter Elias i vårt land


 Elis är en äldre, och numera ovanligare, variant av det bibliska namnet Elias.

1 274 män och pojkar (för det har fått en ny popularitet) bär namnet i Sverige.



Av Kaela - 16 april 2011 19:48

Jag har just läst ut Bodil Jönssons nya bok "När horisonten flyttar sig!


Pensionären idag är inte detsamma som pensionären igår - det visste jag ju redan innan jag påbörjade läsningen.


På sitt underfundiga och visa  sätt vänder och vrider Bodil Jönsson här på alla våra seglivade uppfattningar om åldrandet.

Och hon får oss att se pensioneringen som en tid av möjligheter och helt nya utmaningar.


Bodil slår fast att framtidens äldre både kan och vill vara med och påverka sitt liv och leverne längre.


Äldre har idag helt annorlunda erfarenheter, förutsättningar och förväntningar än tidigare generationer vid samma ålder.


Den här boken besvarade en hel del av de frågor jag haft om detta att bli pensionär.


Eftersom jag varje dag möter pensionärer som inte känner igen sig i gårdagens bild av pensionärer kastade jag mig över den här boken.

Och det ångrar jag verkligen inte.

Rekommenderas till alla - och kanske särskilt till dig som är på väg att bli pensionär och vill få fast mark under fötterna för att fortsätta ditt liv som förut,

Bara med den skillnaden att horisonten har flyttat sig!


Jag köpte boken här



 

Av Kaela - 16 april 2011 19:41

Ett steg i rätt riktning blir det om de nya regler som regeringen vill införa när det gäller försäkringskassan blir verklighet vid årsskiftet.

Man bara undrar varför det ska behöva dröja ända till årsskiftet?

Många kommer ju att falla mellan stolarna ännu .....'

Vore det inte möjligt att införa dem åtminstone redan från 1 juli?


Till artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 16 april 2011 16:39


 


Jag har under veckan som gått fått dela en människas sista stund.

Något som har stannat i mig från den stunden är glädje.

Låter kanske bakvänt.

Borde man inte sörja då en människa har lämnat jordelivet.


Det är lite olika.


Om personen som i detta fallet - är 95 år och länge har längtat och väntat på att få lämna - då är det ju en befrielse.


Läste när jag kom hem ur Ulla Söderströms bok: "Tankar om livets sista tid" följande:


"Tänk dig att du står vid havsstranden en sommarkväll och ser ett vackert fartyg som förbereds för avfärd. Seglen hissas. När kvällsbrisen kommer fylls seglen och båten glider ut på det öppna havet. Du följer den med blicken när den far mot solnedgången. Den blir mindre och mindre, och till slut försvinner den som en liten prick vid horisonten.


Då hör du någon vid din sida säga " Nu har hon lämnat oss".

 Lämnat oss för vad?

Detta att hon blivit allt mindre och till slut försvann är ju bara som du ser det.

I själva verket är hon ju lika stor och vacker som när hon låg vid stranden!


Just när du hör rösten som säger att hon lämnat oss, finns det kanske någon på en annan strand som ser henne dyka upp vid horisonten, någon som väntar på att få ta emot just henne när hon når sin nya hamn."


Av Kaela - 16 april 2011 13:25

De flesta av oss har säkert när vi varit förkylda upptäckt att vi inte kan andas för att vi ligger för plant.

Två kuddar blir ofta lösningen.

Men det gör ju att man får ont i nacken eftersom höjden finns rakt över.

Men nu finns kudden som är tio centimeter högre i ena sidan.

Finns även till spjälsäng och junior.

Det är verkligen ingen billig kudde - men för den som är förkyld nu och då - eller kanske har astma eller besväras av täppthet kanske inte priset är helt avgörande.

Här hittar du information om liftpillow

Av Kaela - 16 april 2011 10:06


 



I torsdags kväll hade vi fest för våra frivilliga på mitt arbete


Påskbuffén var delvis tillagad av styrelsemedlemmar och delvis catering och alla lät sig väl smaka.


Det finns knappast något jag tycker är så roligt som att få ställa till med fest för dessa - som använder sin fritid för att underlätta livet för andra.

Och det finns få människor som är så glada!


För att göra något för andra- ge av sin tid och sin kraft - det föder en underbar glädje.


Vi hade det traditionsenliga: "Gissa korgens vikt" och den som gissar närmast får korgen med rikligt innehåll.

Med på festen fanns också några barn.

Den frivillige som vann korgen överräckte den genast till en flicka i tioårs-åldern.

Typiskt frivilliga - de ger och ger och ger...och blir mycket harmoniska och glada på kuppen....


För underhållningen stod trubaduren anders


....helst hade jag velat att ni alla kunde vara med - men nu kan ni åtminstone gå in och lyssna på den musik vi lyssnade till....

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards