Alla inlägg den 2 maj 2011

Av Kaela - 2 maj 2011 16:54

 


När Ljusets styrka

övervann mörkret

 
När Långt borta

kom

 mycket nära


föll

ett livgivande regn
i mitt hjärta


förjagade

 mörkergråten

gav livet

nya ljusa toner


Kaela

Av Kaela - 2 maj 2011 11:27

Vad har vi egentligen SOS-alarm till - om de inte kan inse av de samtal som kommer in vilka som verkligen behöver en ambulans.

Nyss var det Emil som inte fick någon ambulans trots upprepade samtal till SOS.

Han dog.

Kanske tur att inte också den MP-politikern Anders Wallner  gick samma öde till mötes.

När han själv ringde kom ingen ambulans.

Först då hans s'ällskap ringde.


Kan det vara så att de som svarar på SOS-alarm har svårt att förstå samtalet när den som ringer är svårt sjuk eller skadad och chockad.

Isåfall är det fel person på den platsen.


Lite enmärkningsvärt att inte SOS alarm genast inledde en internutredning efter Emils död - men gör det efter  detta där en  något så när namnkänd politiker är inblandad.


Till artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 2 maj 2011 06:44

 


Att gå i tystnad är livsnödvändigt för mig.

Kanske för att jag har så mycket ord och prat runt mig hela dagarna.

Så många och så mycket
Så många människors svåra livssituation-så många ord- så många måsten.

Om jag inte fick tillfälle till en dags absoluta tystnad ibland skulle jag inte orka.

Jag tror det är så för många av oss.

Tystnaden har blivit en bristvara.

Den goda tystnaden.

Den tystnad som helar och renar vårt inre.


Det finns ju en ond tystnad

Det finns ett gammalt talesätt som säger att tystnaden är ondskans bäste vän.

Och det är sant om det är så att jag tiger om oegentligheter eller brutalitet som jag vet om eller blir vittne till.

Då är tystnaden ond.
Eller om jag är tyst när jag borde säga till någon hur fin den är...hur mycket den betyder för mig...


 Och  när orden inte längre får finnas mellan två människor som nyss hade så mycket att säga varandra.

Kanske man inte kan säga att den tystnaden är ond - men den gör ont!

 
Helt klart finns det både en god och en ond tystnad. Och dessutom en tystnad som gör ont.


Det är den goda tystnaden jag tror vi alla behöver.

Så vi kan hitta tillbaka till oss själva.

Så lätt att tappa bort sig själv i det virrvarr av ord som så mångas vardag består av idag.

Den goda tystnaden öppnar mig för möjligheten att reflektera.

I ett ständigt informationsflöde som vi har i det samhälle vi lever i i dag tror jag tystnaden är viktigare än någonsin.


Av Kaela - 2 maj 2011 05:54

 


Om vi förstod varandra bättre skulle vi vi lättare förstå hur ofta vi missförstår varandra.


Magnus von Platen

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards