Alla inlägg under juli 2011

Av Kaela - 15 juli 2011 13:57

Jag har ägnat förmiddagen idag åt att läsa en bok som slitit mitt hjärta i bitar och fått mina tårar att rinna...och rinna....


Boken heter: Jag önskar dig ett vackert liv"

Boken är en brevantologi av koreanska mödrar som tvingats lämna sina barn till adoption.

jag skulle vilja skriva ner något brev - men väljer att inte göra det eftersom jag inte kan hitta ett enda som går utanpå de andra.


Jag säger bara: Läs boken!


Särskilt om du är förälder till ett utomlandsadopterat barn - eller om du är ett barn som adopterats till Sverige från ett annat land.


Jag fick låna boken av en vän men skickar efter den här för att jag vill kunna gå tillbaka till den - om och om igen.


Finns det en moderskärlek så helt utan egoism - som den kärlek som får en mamma att avstå sitt barn i förhoppningen att barnet ska få ett bättre liv än man själv kan ge det?


Av Kaela - 15 juli 2011 11:20

Lotta Gröning jämför i Expressens artikel, utslagen av försäkringskassans beslut för enskilda personer med rysk roulette.

Fruktansvärt om det är sant.

Tycks vara en fullständigt kaosartad situation där handläggarna skyller på reglera=regeringen och regeringen skyller på handläggarnas tolkningar

Vi behöver engagera oss i det som händer med människor som är sjuka medan vi är friska.

Ingen av oss vet vem av oss som är sjuk imorgon - men som kanske ändå förklaras frisk av försäkringskassan.


Till artikeln

Av Kaela - 15 juli 2011 10:52


 


Ett liv utan sorg är som en målning utan skuggor.


Frank Crane

Av Kaela - 14 juli 2011 11:09

 


Du

min medvandrare


vet du
att du är bjuden
att ta av trädens
dignande frukter
att läska dig
i hettan och slitet....

du - min kära
som envist går
i den brännande solen

vet du
att du är inbjuden
att ta plats
i en molnstod....

du sorgsna
som står kvar
i det kvalmiga
det mörka

vet du
att eldstoden väntar dig
för att få lysa
få värma.....

Kaela

Av Kaela - 14 juli 2011 09:25

...och så skriver Dagens Nyheter att svenskarnas snittmil har minskat.

Vi kör alltså mindre bil.

Inte alls att undra på med tanke på bensinpriserna.


Till artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 14 juli 2011 09:02

 



Den största gåva vi kan ge varandra

är att skänka varandra uppmärksamhet -

det är först i varandras blick vi blir tydliga.


Sue Atchely Ebaugh

Av Kaela - 13 juli 2011 20:53

Om man gör en heldagsutflykt är det bra att ha något matigare med sig.

Ingenting är så lätt att ta med och mättar så skönt som fyllda gifflar.


Du gör dem så här:


DETTA BEHÖVER DU HEMMA (FYLLNING HITTAR DU SÄKERT I KYLSKÅPET)


50 g smör
50 g jäst
1 dl vatten
2 dl filmjölk
½ dl fibrex
1 tsk salt
1 msk brödsirap
2 ägg
8-9 dl vetemjöl


Smula jästen i en degbunke och rör ut den med vattnet. (Värm först vattnet till 37 grader)
Häll filmjölk och smör i mindre bitar över jästen.

Tillsätt Fibrex, salt, sirap, ägg och det mesta av vetemjölet.
Arbeta ihop till en deg som får jäsa ca 30 minuter till dubbel storlek.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den blank och smidig.
Halvera degen och kavla varje del till en rund platta.

Dela varje platta i åtta trekanter.
Lägg på (rökt skinka,tonfisk, ost  eller något annat du har hemma...falukorv i strimlor med lite ketcup på går också bra)-  apåvarje trekant.
Rulla ihop mot spetsen.
Sätt ugnen på 250°.
Lägg gifflarna på bakplåtspapper eller smord plåt.
Låt jäsa ca 20 min medan ugnen blir varm.
Pensla med uppvispat ägg och strö på riven ost.
Grädda 8-10 minuter tills gifflarna fått en gyllene färg.


Av Kaela - 13 juli 2011 09:47

 


Att söka efter sanningen verkar ibland ha blivit något omodernt, nästan lite inskränkt och framför allt till och med något ganska så pretentiöst.


Min sanning är inte alltid din sanning.

Rätt för mig är inte rätt för dig.

Individuella upplevelser, traditioner, känslor, åsikter och olika trosuppfattningar styr vårt tyckande och vår moral. .

Det jag känner och brukar göra blir sant för mig.

Upplevelsesanningar är ett bra ord.

Bättre än ordet subjektiv sanning.


Den totalt objektiva sanningen är nog otroligt svår att uppnå när det gäller livets mera subtila frågor.


Men det finns en sanning som är livsviktig - det är att alla har en plats att fylla och ingen är viktigare eller mer värd än någon annan!

 
Du är är unik !
Du är en viktig person !
Du har en enorm potential oavsett hur du har det - om du är sjuk eller om du är frisk.

Du är värdefull  för din omgivning.
Du är viktig och faktiskt oersättlig som människa.
Du är en fantastisk kärleksfull människa, som varje dag är värd att känna glädje och kärlek.

DU - är ett mirakel!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards