Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Kaela - 3 augusti 2011 18:58



 




Solen som sjunker
vid randen
av skogen

omvärver
mina
sinnen
med något jag inte kan fånga

kylan sveper
utmed
marken
når mina bara fötter

tvingar mig in
i mitt mörka
hus

så tänder jag ett ljus
i mina skumma rum
ser skuggorna
fly
in i hörnen

så sitter jag här

medan ljuset flämtar
och
skuggorna vandrar
och tankarna går

om förgänglighet
och
glömska

om allt som var
men inte är

de bittra tårarna
har
torkat

ansikten jag älskat
börjar suddas ut.

känslor av
glädje
och känslor av sorg
har svalnat
och lagt sig till ro


vill jag vara
ett med natten
ett med mig själv,
och med ljusets låga


sitta här
och försöka minnas
det jag aldrig fick
utsagt

Kaela

Av Kaela - 3 augusti 2011 18:42

Semestern är slut för i år.

Underbara dagar ligger bakom.

Tänk så ljuvligt att få rå om barn och barnbarn.

Det är verkliga höjdpunkter.

Det har gått ett tag nu sedan den siste flyttade hemifrån och jag har väl slutat att tycka att jag låser någon ute när jag låser ytterdörren på kvällen.

Men de är alla i mina tankar - varje dag!


På jobbet har det varit en verklig rivstart och jag är ganska urlakad när jag kommer hem.

Men sååå glad över att få arbeta med alla dessa underbara människor som ger av sin tid och sin ork för att lysa upp en annan människas liv, eller vara en praktiskt stöd på läkarbesöket.

Några nya frivilliga har hört av sig - och jag jublar.

Vi behöver många många nya för att klara av att hjälpa alla dem som står i väntepärmen.

Jag gråter nästan när jag bläddrar där och ser att vi har ingen till den och ingen till den.

Behoven är så jättestora.

Vi behöver alla varandra.

Men vissa av oss som drabbats av sjukdom eller bara hög ålder som gjort att man har svårt att ta sig ut har så skriande behov.

Och jag vill inget hellre än att alla ska få besök, stöd och sällskap.

Av Kaela - 3 augusti 2011 12:42

Hänvisar till mitt tidigare inlägg om flickan som tvingades av tåget.


Här kan du få veta att konduktören tagits ur tjänst idag.


Och här presenteras "Ängeln" som tog sig an den lilla.


Jag är fortfarande så upprörd över detta omänskliga bemötande av ett litet barn att jag knappast finner ord.

Man brukar säga att folk är "dumma i huvudet" - men jag undrar om inte den här konduktören är "dum i hjärtat"

Av Kaela - 3 augusti 2011 11:15

Med en enkel list över bankomatens sedelutmatning ser rånarna till att pengarna hamnar i deras ficka istället för i din.
Du står där och väntar på att summan du tryckt in ska hamna i sedelutbeatlningsfacket.

Men det gör den inte.

Då går du in på banken för att klaga.

Under tiden plockar tjuvarna bort listen stoppar dina pengar i fickan och går därifrån.

En polisman tycker att tillvägagångssättet är smart.

Och det är det helt klart men verkligen helt förkastligt ur moralisk synpunkt.

Visserligen hålls bankkunden skadelös men en massa strul får man nog räkna med och sånt brukar ju ta tid.


Till artikeln i Ny teknik

Av Kaela - 3 augusti 2011 10:26

En konduktör avvisar en 11-årig liten flicka från ett tåg.

En liten flicka som knappast kunde prata svenska.

Hennes äldre syster befann sig vid  tiden för biljettkontrollen på toaletten - med biljetterna.

Något som den lilla inte kunde klara av att berätta eftersom hon inte behärskar språket.

Konduktören (som uppfattade flickan som skygg och blyg).. bestämmer då att hon ska avvisas från tåget eftersom hon inte har giltigt resebevis.


Vilken tur att det finns änglar som gömmer vingarna under vardagsblusen - den lilla blev över natten omhändertagen av en äldre dam.

Nu funderar polisen över om ett brott begått vid avvisningen.


Om det är ett brott mot Sveriges rikes lag - det vet jag inte- men utan tvekan är det ett grovt brott mot medmänsklighet och omtanke.


Till artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 3 augusti 2011 06:19

    



De tårar som aldrig släppts fram lägger sig på hjärtat som med tiden förhårdnas
och förlamas, självförnekelse leder till självförakt och ilska.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards