Alla inlägg den 25 augusti 2011

Av Kaela - 25 augusti 2011 20:13

Visst vet vi att hemtjänsten gör en massa bra saker - men kanske har vi inte hört dem sjunga ut förut.

Av Kaela - 25 augusti 2011 19:50

Helgen går i sommarens tecken skriver Expressen.

Kanske en sista visit innan hösten kommer.

Gäller att njuta och vara ute.

Hela långa vintern ligger mellan oss och nästa sommar.

Ganska ofta har just sista helgen i augusti varit somrig och varm.

Inte de två sista åren - men dessförinnan.

Av Kaela - 25 augusti 2011 15:26

Imorgon ska vädret bli vackert sägs det så då planerar vi att grilla efter låååång och tuff arbetsvecka.

Vi ska grilla lax och äta med kokt potatis och ansjoviskräm till.

Det har blivit en favorit i sommar.

Som vanligt när det gäller recept har jag ingen bild.

Vi är dåliga på att ha kameran framme vid matlagning.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

800 gram färsk laxfilé med skinnet kvar
1 tsk timjan
2 msk olja
1 tsk rosépeppar
2 tsk hackad dill
2 tsk salt

TILL ANSJOVISKRÄMEN
2 dl crème fraiche
1 st vitlöksklyfta
1 burk anjovisfiléer (55g)
1 krm nymald svartpeppar
2 krm salt

GÖR SÅ HÄR:

Torka av laxen.
Blanda ihop olja, timjan, dill, peppar och salt.
Pensla på laxen.
Olja grillgallret eller laxskinnet.
Lägg laxen på grillgaller med skinnsidan neråt.

Grilla på inte alltför varm grill.
När nästan hela filén är genomstekt vänd försiktigt med en stekspade så att även ovansidan får färg.

ANSJOVISKRÄMEN:
gör den gärna en stund innan så smakerna hinner "gifta sig med varandra."
Låt anjovisen rinna av.
Mosa den med en gaffel och rör ihop med crème fraicke.
Pressa i en vitlöksklyfta.
Smaksätt med salt och svartpeppar.
Garnera med hackad gräslök så ser det ännu smarrigare ut.


Av Kaela - 25 augusti 2011 15:13

När jag gör ett kort besök på Dagens Nyheters websida under min kafferast här på jobbet känner jag hur min bild av Österrike gungar betänkligt.


Har alltid sett Österrike som ett land som givit  oss stora musiker och konstnärer.

Wolfgang Amadeus Mozart , och Franz Schuberts

Filosoferna Sigmund Freud och Ludwig Wittgenstein.

Konstnären Gustav Klimts tavlor från början av 1900-talet är världsberömda.


Artikeln i DN berättar om att ytterligare en man som hållit två döttrar inspärrade och våldfört sig på dem och misshandlat dem i fyrtio år har avslöjats.

Tankarna går förstås till  Josef Fritzl -fallet som avslöjades 2008.


Av Kaela - 25 augusti 2011 06:00

 




Nu är den stolta vår utsprungen,
den vår de svaga kalla höst.
Nu blommar heden röd av ljungen
och hvitt av liljor älvens bröst.
Nu är den sista visan sjungen
av sommarens kvinnligt veka röst;
nu stiger uppför bergens trappa
trumpetarn storm i dunkel kappa.


Nu äro alla drömbarn döda
som födts ur vårens sköra lek -
likt buskens rosentyll, den röda,
som första skumma natt gör blek.

Men alla starka känslor glöda
som snårens nypon, kullens ek
och hviska varmt i frost och nordan
om gyllne mognad och fullbordan.

Min sång flög drucken kring det bästa
av färg och doft i ängars ljus,
och det var ljuvligt nog att gästa
de många hjärtans honungshus;
nu vill jag, mätt på sötman, fästa
min boning långt från lust och rus
och hvila under fasta bjälkar,
ej under lösa blomsterstjälkar.


Väl mig, då lekens minnen tvina,
att du var allvar och står kvar,
att ingen sol behövs att skina
vår kärlek varm i svala dar!
Hör, himlens hårda väder hvina
sin högtidshymn för trogna par.
Vi le, när jorden reds och darrar;
vår lyckas hus har goda sparrar.


Erik Axel Karlfeldt

Av Kaela - 25 augusti 2011 05:56



Dagens Nyheter berättar om att tre små skolbarn mellan 6 och 10 år nekades att åka med skolskjutsen hem eftersom deras namn inte fanns på chaufförens lista.

Inte en tanke hos den chauffören att listan kunde ha fel - och på vad som kunde hända barnen om de blev lämnade.



Av Kaela - 25 augusti 2011 05:51


 



Verklig livsglädje är att lägga all din kraft på en uppgift du själv tycker är betydelsefull... att få vara en tillgång i stället för någon som helt gräver ner sig i motgångar och bedrövelser, och som klagar över att världen inte vill göra just dig lycklig.

Jag anser, att mitt liv är en del av en större gemenskap, och så länge jag lever är det mitt previlegium att göra allt jag kan för den.

George Bernard Shaw

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards