Alla inlägg den 3 februari 2012

Av Kaela - 3 februari 2012 12:20

 


Egentligen gillar jag inte ordet lycka.

Det är så otroligt missbrukat.

Men just här använder jag det i alla fall.


Lycka som grundar sig på materiella ting är mycket sårbar.

Det materiella är förgängligt och verkligheten runt oss förändras hela tiden.

men verklig lycka som jag kanske hellre kallar inre tillfredsställelse är inte förgänglig, eftersom den bara kan skapas inom oss och faktiskt inte är beroende av materiella ting.


Ofta tänker jag på den kvinna jag mötte som tjugoåring.

Min uppgift var att sitta hos henne som så kallat extravak (detta var före dataövervakningens tid) natten innan hon skulle mista båda sina ben i en amputation.

Hennes diabetes var orsaken.


Hon var faktiskt bara drygt 60 år, men det är klart att i mina tjugo-åriga ögon var hon gammal.


Hon sa medan hon höll mina båda händer och hennes tårar rann: "Inte är det de stora sakerna jag kommer att sakna. Men att aldrig mera kunna gå över ängen och känna vinden blåsa genom håret, böja mig ner och plocka årets första liljekonvalj - det kommer jag att sakna mycket!'


Oj vilken gåva hon gav mig.

Jag fick ta del av en annan människa svåra livserfarenhet som så ung.

Det har jag burit med mig och det har format stora delar av min syn på lycka och tillfredsställelse.


Idag finns hon inte med oss längre förstås - men ändå gör hon det.
Inom mig!


På samma sätt bär jag många andra inom mig.

Faktiskt företrädesvis kvinnor.

Om det beror på att jag lyssnat helst på kvinnor eller om vi kvinnor har en inre vishet som är djupare än våra mäns - det vet jag inte.



Av Kaela - 3 februari 2012 07:07

Att dömas för att vara orsak till krock med kundvagn.

Det låter som ett skämt.

Men enligt Aftonbladets artikel är det just vad som skett en 89 årig man.

Han har dömts till 30 dagsböter för att ha kört in sin kundvagn i en annan kund - en 44-årig kvinna.


Han har dömts mot sitt nekande efter att pekats ut av ett par vittnen.

Av Kaela - 3 februari 2012 05:49

 



Alla världens storheter väger inte upp en vän.


Voltaire

Av Kaela - 3 februari 2012 05:44



Idag är det fredagen 3 februari och Disa och Hjördis har namnsdag.


Jag gratulerar!


 


5 838 kvinnor i vårt land heter Hjördis som är ett namn med isländskt ursprung, sammansatt av hjörr - svärd och dis - ödesgudinna. Det förekommer i Snorre Sturlassons Edda.


1 610 kvinnor i Sverige heter Disa  - ett namn av fornnordiskt ursprung, som en kortform av Hjördis och andra namn med ändelsen -dis och en form av Desideria.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards