Direktlänk till inlägg 7 mars 2012

Spännande möte mellan två kvinnor

Av Kaela - 7 mars 2012 14:15

 



Förra veckan  besökte jag en mycket gammal dam.

Vi satt och småpratade över en kopp kaffe hemma hos henne.

Om minnen och om livet.
Denna gamla kvinna var 93 år, klar i huvudet men  - som hon själv sa: klar i knoppen men skröplig i kroppen.


Rätt vad det är kom hon med ett fotografialbum.

Och jag kände nästan en helig känsla när hon öppnade det första bladet och det bleknande svartvita fotot av en rund och go liten bebis sittande på fårfäll visade sig.
"Det är jag" sa den gamla damen.

Så fick jag följa bilderna på hennes livsresa.

Från den lilla bebisen, den förhoppningsfulla skolflickan med en alldeles för stor väska till den skira konfirmanden.

Och så - den vackra bruden.


Barnen - fem stycken blev det....två flickor och tre pojkar.

Här torkade den gamla bort en tår och sa: "Så lycklig den tiden var - den när barna var små"

Den gamla damens alla fem barn är spridda över tre världsdelar idag.

och dagarna blir långa sa hon.

Hon vill ha en vän som besöker henne....som tar en kopp kaffe och för in lite av sitt liv.

Imorgon ska hon träffa en kvinna på 27 år här på Frivilligcentralen

Det ska bli mycket spännande....

Och när jag nyss pratade med henne sa hon att hon trodde att hon skulle ha svårt att sova inatt...och det märkliga är att precis samma sak sa den unga kvinna som vill bli hennes besöksvän när vi möttes på förmiddagen.


Sådana här stunder känner jag att jag verkligen har ett underbart jobb.

Att få ge vänskapen en liten puff och få arrangera ett möte mellan två människor från så skilda generationer...som jag är säker på kommer att ha mycket att ge varandra...


En gammal kvinna kommer att få släkten från nuet in i sin lilla tvåa...och en ung kvinna kommer att få veta mycket om livet som lantbrukarhustru...







 
 
skrivmoster

skrivmoster

7 mars 2012 18:43

Vilket fint möte! Tänk så mycket vi har att ge varandra och så mycket en äldre person kan tillföra. Vilken nåd att få vara klar i huvudet i den åldern och jag tror, att de båda kvinnorna kommer att få mycket glädje av varandra! Det är så fint med denna Frivilligcentral och allt arbete ni gör!!
Kram från mig!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

8 mars 2012 08:03

Ja det är ett underbart arbete att få vara en del av.
Och jag tror som du - att dessa två kommer att få stor betydelse för varandra.
Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards