Direktlänk till inlägg 1 maj 2012

Lev ditt nu

Av Kaela - 1 maj 2012 17:00


 


De flesta av oss lever med och i en vardagsstress som gör att de flesta av de saker vi gör dagligen. som att duscha, äta frukost ...mm...mm sker med autopiloten inkopplad.

Vi är inte riktigt närvarande.


Hur mycket av nyfikenhet på livet klarar vi av att ha mitt i vardagslivet?

Hur ofta hinner vi stanna upp och känna hur gott duschtvålen doftar och lyssna till det mysiga ljudet från frukostflingorna.


Vi borde stanna upp en liten stund vid varje fas av morgonrutinen....(rutinen -ordet i sig själv säger att det är något vi gör utan några som helst reflektioner)

Ta av oss skorna en regnig dag och känna hur mjuk leran är.

Smaka på regnet.


Jakten på minuter gör oss sjuka.
Jag hinner inte, orkar inte, har inte tid.
Mobilen ringer, brev ska besvaras, kön växer, måste jobba över, borde hinna mer.


Stanna upp en stund imorgon - mitt i dina morgonsysslor.

Ja jag vet att minuterna är dyrbara.

Men ännu dyrbarare är ditt liv.
Och att du verkligen är levande mitt i allt som ska hinnas med.


Sätt dig ner och bara blunda en stund.
Var i ditt nu.


Kanske behöver vi göra som de afrikanska bärarna som en amerikansk forskare hade anställt för att bära utrustningen han hade med sig när han skulle inventera fåglarna i djungeln.

Rätt som det var satte de sig bara ner.

När han bad dem gå vidare såg det ut som de inte hörde.

Han frågade en av dem som talade engelska varför de gjkorde som de gjorde.

Han svarade:
När vi har gått så fort ett tag måste vi stanna och vänta in vår själ.



 
 
Ingen bild

Lisabettan

2 maj 2012 13:43

Lämnar ett litet avtryck i Din gästbok! Du har en så vacker och insiktsfull blogg...när jag tittar in här då och då tänker jag att om alla vore som Dig...då hade världen verkligen varit ett litet paradis! Kram!

Kaela

2 maj 2012 16:15

Så otroligt snällt sagt Lisabettan.
Jag blir jätteglad.
Om min blogg kan sprida lite ljus i världen - ja då har den nått sitt syfte.

Allt gott till dig med en kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards