Direktlänk till inlägg 7 maj 2012

Hur drar man ner på välfärden så det blir rättvist?

Av Kaela - 7 maj 2012 08:12

En fråga som jag tror de flesta av oss har ägnat en och annan tanke är välfärden.

Kommer vi att kunna behålla den?

med ökade krav och med en åldrande befolkning.

Nu skriver Dagens Nyheter en artikel under rubriken "Det är dags att börja ransonera välfärden".

Jag har full förståelse för detta.

Men precis som artikeln nämner så är det ju oftast de som redan är utsatta som drabbats hårdast när man drar ner på välfärden.

Och det vill nog ingen av oss.

Köer i sjukvården som är ett förslag till ransonering används ju redan.

Och jag känner mig mycket tveksam.

Det blir ju den skriker högst som kommer att få komma först.

Och jag tror det är helt fel eftersom den som är riktigt sjuk inte orkar skrika.


Behovsstyrning är ett verktyg som kanske är det bästa om man vill värna om de mest utsatta.

Barnbidraget till exempel.


Däremot är den stora frågan - räcker det med behovsstyrning?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards