Alla inlägg den 23 maj 2012

Av Kaela - 23 maj 2012 19:15


 


Känner du dig stressad- trött- men kan inte sova för tankarna dansar rumba i ditt huvud när du lägger ner det på kudden.

Jag tror tyvärr att det blir allt vanligare


Kraven vi omges av i dagens samhälle blir orimliga: Vi ska ständigt vara högpresterande, personligt ansvariga, tillgängliga och kunna välja rätt i den djungel av information och valmöjligheter i form av skola, dagis, elleverantör, telefonbolag...

Vi omges av en kakafoni av röster och krav och får allt mindre tid för att odla nära djupa relationer både med andra människor och med vårt eget inre jag. D

drabbar denen negativa ensamheten ensilda personer. Och så småningom hela samhället, som riskerar att kollapsa.

För vilket samhälle kan existera av enbart isolerade individer.

Om vi ständigt är på väg, stressar, tappar vi också förmågan att vara närvarande i det som är.

Och så blir vi en sån där person som en dag stannar till och säger: Alla dessa dagar som kom och gick - inte visste jag att det var livet"

Med andra ord- vi blir i grunden bestulna på våra liv.


Vi måste få stopp på den här spiralen.

Den är ond och den tar ifrån oss det liv som vi innerst inne längtar efter!


Hur vi ska kunna stoppa den?

Det finns bara en väg.

Att allt flera vägrar att delta i den här ringdansen runt guldkalven.

För det är var det ytterst handlar om.

Mera pengar- högre status - flera grejor...och så har vi plötsligt tappat förmågan att leva.

Vi är bara producenter och konsumenter.


Visst skulle det vara bra om många tillsammans bara satte sig ner och sa: Jag vägrar att bli bestulen på mitt liv!

Kommer du med!

Av Kaela - 23 maj 2012 17:45


Just nu står Rododendronbusken vid vårt hus i underbar blom. man ser nästan bara denna prakt - huset döljer sig bakom blommorna

 
Av Kaela - 23 maj 2012 16:13

Anser du att det är rätt  eller fel att låta Anders Breivik i norska rättegången komma till tals så mycket som sker?
Det är helt rätt    32.9 %
Det är helt fel    44.3 %
Jag är osäker    4.4 %
Svårt dilemma och svårt att svara på frågan    18.4 %
 

Totalt har 158 personer röstat.
Omröstningen startade 2012-04-23 08:42

Av Kaela - 23 maj 2012 14:06

Jag väljer ut två uttalanden ur Författarens Susanna Alakoskis insiktsfulla och gripande artikel i Dagens Nyheter om fattigdomen runt omkring oss - här i Sverige.....


"Påminnelse: Inga människor är frivilligt fattiga.

Fattigdom är ett politiskt tillstånd."


"Det handlar om att inte bjuda hem kompisar, om att sjukanmäla sig skolutflyktsdagen, om att leta efter mat, äta gammal mat. Det handlar om att inte kunna söka kunskap som andra eftersom man saknar dator, att inte kunna utvecklas, det handlar om att vara rädd, inte äta frukt."


Läs artikeln.

Var och en av oss som har haft den stora förmånen att inte vara fattig (även om vi inte är rika) behöver läsa detta!

Jag möter denna fattigdom i mitt arbete - och ingen har kunnat beskriva den så bra som Susanna.

Av Kaela - 23 maj 2012 12:45


 



Jag märker att jag sysslar en del i tankarna (och kanske även i inläggen) om detta att vi ingenting vet om framtiden och inte heller hur lång den är.

Kanske därför att en vän som just gått hemifrån - i stress - och glömt ge hejdå-pussen till sin man, fick telefonsamtal redan i bilen på vägen till jobbet att hennes man låg i ambulansen på väg mot akuten.

Och att hon måste komma.

Han återfick aldrig medvetandet och jag hörde henne ofta tala om just att hon inte sagt hej då.

Och kanske ännu oftare hört henne säga: Om jag bara hade vetat...då hade jag sagt hur mycket jag älskar honom, han har varit min trognaste vän sedan jag var 16 år.

Det är 35 år.

Att få dela denna händelse med henne har fått mig att bli nästa jobbig (tror jag) för mina närmaste.

Jag försöker se till att aldrig skiljas eller avsluta ett telefonsamtal utan orden: "Jag älskar dig"


För ingen av oss vet........därför vill jag vattna kärleken....alltid


Vårt liv är en vindfläkt,

en saga, en dröm.

En droppe som faller

i tidernas ström.

Det skimrar i regnbågens

färg en minut.

Brister och faller och

drömmen är slut.

 

Okänd poet (för mig)


Av Kaela - 23 maj 2012 10:33

Dagens Nyheter  och Svenska Dagbladet skriver att Jusititekansler Anna Skarhede eventuellt kommer att göra en ny granskning av rättsfallern där Tomas Quick /Sture Bergwall/  förekommit.

I allra högsta grad viktigt.


Tänk om det är så att han inte begått ett enda mord - men bekänt på grund av något sjukt motiv att hamna strålkastarljuset.


Eller - tänk om resningsdomen är fel.


Är det möjligt att det kan vara  så- då är det en rättsskandal av sällan skådat slag.

Det känns skrämmande att detta kan ske i Sverige.

Av Kaela - 23 maj 2012 10:29


 




Bekymmer är som småbarn, ju mer man kelar med dem, desto bättre trivs de.


 

Douglas Jerold

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards