Alla inlägg den 6 augusti 2012

Av Kaela - 6 augusti 2012 21:01

 

Bilden lånad på AdLibris


Ibland - men inte alltid - läser jag en bok på en helg.

Denna helgen hade jag siktat in mig på en bok jag ficfick helt nyligen:" En bit av mitt hjärta lämnar jag kvar" av Diana Janse.

Redan titeln lockade mig.

Startade läsningen i en solstol på lördagsförmiddagen - och sen levde jag i denna bok helgen igenom - och tror att jag kan säga att författaren fått också mig att lämna kvar en bit av mitt hjärta i det Afganistan som Diana beskriver.

Diana är en ung svensk diplomat - och denna bok är hennes debut som författare.

En debut som lovar mycket för framtiden.


Hon övernattar i tältläger i öknen och blir allt mera desillusionerad ju flera möten hon får med den mycket patriarkaliska islamismen.

Hon skildrar inte och hon kan guvetvis inte skildra den afghanska verkligheten - men hon skildrar  den afghanska verkligheten sedd genom en ung svenska ögon.


Mitt i allt det svarta - svart i dubbel bemärkelse eftersom el ofta sakknas lyser Dianas humor som en slags befrielse från det alltför svåra.


Allra svårast har förstår kvinnorna och barnen det.


Jag kan varmt rekommendera boken som är en spännande samhällskildring av ett landsom vi lite till mans och kvinns vet väldigt lite om.




Du kan köpa boken här





Av Kaela - 6 augusti 2012 19:37

Dagens Nyheter skriver att mindfulness nu intar arbetsplatserna.

Vi ska göra en sak i taget - inte hoppa mellan olika arbeten.

Det är jättevettigt.

Det vet varenda småbarnsmamma som under några år inte får göra en sak färdig knappt en enda gång - och lider av stressen från detta

Men hur gör alla vi som inte har möjligheten att styra detta själva?

Finns det något knep?
Upptäckte inget i artikeln - men kanske finns det någon som vet.

Vi får fortsätta att hoppa mellan arbetsuppgifter allt eftersom de dimper ner på våra skrivbord eller i vår affär.



Av Kaela - 6 augusti 2012 19:30

 



Varje människa är unik och varje människa har något att ge sina medmänniskor.


Var ödmjuk och erkänn att du har mycket att lära men också att du har något att lära andra.


Varje människa kan någonting som ingen annan människa kan.

Lär dig att lyssna - verkligen lyssna.

Ofta är vi ganska dåliga på det.

Medan vår samtalspartner pratar blir det lätt så att vi sitter och tänker på vad vi ska säga när den andre tystnat istället för att verkligen lyssna.


Att lyssna är att känna.


Att lyssna är att bli delaktig av det du lyssnar till.


Att lyssna på en människa som behöver dig är den största hjälp du kan ge.


Våga ge den - även när det du får höra gör ont - då bär du verkligen andras bördor!

Av Kaela - 6 augusti 2012 06:26

Där det finns människor finns det råttor brukar man säga - och i Stockholm ökar både antalet människor - och därmed också råttorna skriver Dagens Nyheter i sin artikel.

Bra att veta är att det alltid är fastighetsägaren som är ansvarig för att sanera om det kommit råttor i huset.

Av Kaela - 6 augusti 2012 06:09

     


Det är i mörker man finner ljuset, så när vi sörjer, är detta ljus som närmast.


Johannes Eckhart

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards