Alla inlägg den 19 augusti 2012

Av Kaela - 19 augusti 2012 16:28

 

Bilden lånad från AdLibris




Hemkommen från släktträff sent igårkväll kunde jag inte sova....så mycket intryck - så många som man inte sett på så länge....många samtal och goda skratt.

Så jag bestämde mig för att läsa ut boken "Tigenkvinnan"  av Katarina Janouch.


Det är den fjärde boken i serien om Barnmorksan Cecilia Lund.

Jag har inte läst de andra tre och helt klart gick det bra ändå.

Bolen är fylld av vvardagsdramatik - - ibland nästan till brädden - som när den som länge lämnat kryptiska hotfulla meddelanden kidnappar Cecilias dotter...Cecilias framgångsrika mamma som faktiskt också drabbats av anonym hotfull brevskrivare - (är det samma tro? den frågan fanns med sida efter sida)och som ökat sin redan tidigare alldeles för höga alkoholkonsumtion kanske delvis på grund av detta....


Med  fyra barn och det femte på väg är vardagen fylld av sånt vi känner igen -  för Cecilia...bortappade strumpor, ungar som slåss...middag som ska stå på bordet på tio minuter...med mera...med mera - och man undrar hur det är möjligt att Cecilia som är gift med en man som åtminstone tar ett hyfsat ansvar för hem och barn ändå kan drömma om någon som hon tydligen drabbats av en hastig förälkselse i i någon av de tiidigare böckerna.

Jag lade ifrån mig boken med en fråga: Är Ceicilia typisk för dagens unga kvinnor - eller ?

Rekommenderar jag den? Ja absolut - den är helt klart läsvärd!

Av Kaela - 19 augusti 2012 16:17

Hörlrar bakom att människor inte hör tåget och dödas skriver Svenska Dagbladet.

En artikel jag faktiskt väntat på.

Har länge tyckt att någon måste reagera och agera.

Var man än rör sig i trafiken och på vilket sätt...bil,,,cykel,,,gående är hörlurarna en fara.

Hur många gånger har jag inte sett hur folk inte hör och gör livsfarliga val pga hörlurarna.

Hör man inte ett utryckningsfordons signaler till exempel är risken stor att man travar ut på övergångsstället och kommer i vägen och blir skadad.

Visst är livet så mycketvärt än att man  just den stunden man vistas i trafiken kan avstå från hörlurar.


Av Kaela - 19 augusti 2012 08:46

Läser i Aftonbladet att Barbro 65 år har varit försvunnen i skogarna utanför Vimmerby i fyra dagar.

Nu har polisen hittat henne i ett kärr.

Barbro är svårt dement , vilket försvårade sökningen.

Härligt att få ett känsloladdat uttalade från polisen efter den lyckade insatsen: Vi är så fruktansvärt glada....även om ordet fruktansvärt möjligen är lite malplacerat i sammanhanget - om man nu ska vara språkpolis.

Det viktigaste är ju att se att poliser är engagerade.




Av Kaela - 19 augusti 2012 07:59


 


Det är inte den fullkomlige utan den ofullkomlige som behöver kärlek.


Oscar Wilde

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards