Alla inlägg den 22 augusti 2012

Av Kaela - 22 augusti 2012 20:19

 


Finns det något viktigare för oss människor än att bli sedd och bekräftad?

Det kan låta enkelt, men ändå är det en bristvara för många människor; att träffa en annan person som är intresserad av vem jag är.


En klok person som jobbar med missbrukare har berättat för mig att den starkaste inverkan på en missbrukare - när det gäller att få denne att bryta med sitt missbruk - är att få perosnen att inse att han/hon är viktig för andra.


Jag tror att det är ett botemedel mot mycket mera.

Ångest och dålig självkänsla, ensamhet och isolering.

Den som blir sedd och blir bekräftad som viktig och bra växer!


Vi har alla - var och en av oss- allt efter förmåga och möjligheter -  ett ansvar för att skapa goda spiraler och växtmöjligheter för våra medmänniskor genom att skapa eller vara sådana att det är tillåtet att säga att jag är bra, eller få berätta att jag tycker det är roligt att du är bra!


Läste en gång en bok som hette: "I am okay - you´re okay" av Thomas M. Harris.

Kanske en av de böcker som i det skede då den kom in i mitt liv blivit en av de mest betydelsefulla böcker jag läst.

Idag tror jag den är oerhört svår att få tag i.

Men jag har hittad den här och här


Bara titeln har mycket att lära oss.

Om vi kan skriva den titeln som överskrift över våra liv - ja då har vi kommit långt på vägen att må bättre och att vara med om att få andra att må bättre.





Av Kaela - 22 augusti 2012 20:12

Att Google är en kunskapskälla av stora mått - det visste jag redan.

Idag säger vi ju inte: "Det ska jag slå upp" utan "Det ska jag googla på"

Men kan ändå inte undgå att bli förvånad när jag läser i Svenska Dagbladet om den amerikanske 15-åringen som googlade sig till kunskap om ett cancertest!

Det gäller bukspottkörtelcancer som bland annat en farbror i hans familj drabbats av.

Hans metod är dessutom 168 gånger snabbare och rejält mycket billigare än dagens standardmetoder.

Att 15 åringen genom sin upptäckt och uppmärksamheten kring den fått ltillgång till ett laboratorium vid John Hopkins-universitetet i Baltimore är knappast förvånande.


Av Kaela - 22 augusti 2012 18:56

Läser i Dagens Nyheter att det finns risk för lärarstrejk enligt Lärarförbundet.

Detta pga lärarnas krav på höjda löner.

Ett krav som jag mer än väl kan förstå och stödja - med flera lärare i vänkretsen och i familjen.

Men - 10 000 kronor i månaden i löneökningen är nog orealistiskt.

Bättre att ta en bit i taget och klättra uppåt undan för undan.

Kanske börja med att höja ingångslönerna - men utan att förändra den individuella lönesättningen - och det tror jag ingen vill.





Av Kaela - 22 augusti 2012 13:15


 


Den här tiden på året drabbas jag ofta av något jag skulle vilja kalla höstvemod.

Det formar mina tankar och reflektioner, men ändå låter jag mig villigt förföras av höstens väldighet.

Det är ju egentligen inte hösten jag känner vemod över.

Denna första delen av hösten är ju fantastiskt vacker.

Kanske är det så att det vilar ett vemod över tillvaron så här i brytningstid.

Eller är det kanske insikten - att ännu en sommar är tillända.

Och kanske en sommar som var lite väl blöt....men dock en sommar

Den som jag och många andra längtade till hela långa kalla vintern.

Nu är den snart bara ett sprött minne.

Och jag inser allt starkare, för varje höst, att det inte bara är sommaren som är kort utan att hela livet går fort.

Alldeles för fort.

Det är inte svårt att ge Vilhelm Moberg rätt i valet av titel på den bok som jag tror blev hans sista: "Min stund på jorden"


Medan löven glöder och så småningom faller vill jag hinna med att fundera över och förhålla mig till den insikt som vemodet ger om att livet är begränsat, och att jag behöver försonas med detta.


Livet är ständigt på väg - det stannar aldrig vid igår.


Men just nu ska jag fånga stunden - just den här stunden - när solen slösar sin värme över oss så man skulle tro det att det mitt i brinnande sommar !

Egentligen kan inte livet vara bättre!

Av Kaela - 22 augusti 2012 05:45

 




Det här ögonblicket är en möjlighet


Urban Gatzén

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards