Alla inlägg den 24 augusti 2012

Av Kaela - 24 augusti 2012 13:00

 


Min lillebror är en mycket klok och duktig kille som vuxen.

Och att han redan från sina tidigaste år varit logisk kan man förstå av hans reaktion i den händelse jag ska återge.


Per ville ha en glass och bad mamma om en.
Hon sa att det inte var så klokt eftersom hon höll på att göra iordning middagen.

Jag vill ha iallafall sa Per.


Nej - svarade mamma-

Då ilsknade Per till och travade med bestämda treårs-steg genom köket.
Väl ute genom dörren slängde han igen den riktigt hårt.

Och för att ge eftertryck åt sina ord stängde han den ytterligare en gång - ännu hårdare - men öppnade och sa: mamma...du är så dum...så dum....så dum...så fum...

mamma svarade: men Per nu blir jag ledsen, då tycker väl du inte alls om mig om jag är så dum.

En viss tvekan hos den lille mannen innan han svarar: Jo, nog tycker jag om dig....men dum är du!

De sista orden åtföljdes av ännu en hård smäll i dörren.


Av Kaela - 24 augusti 2012 12:49

Det är fredag idag och visst vill många av oss koppla av hemma ikv'äll med något lite extra gott.


Men vi är trötta efter hela långa arbetsveckan och vill inte ägna allt för lång tid till matllagning.

Då har jag en rätt som ofta hamnar på vårt bord  - särskilt när det är fredag.

Tyvärr har jag inget foto.


Currykyckling

4 portioner.

Tid 25-30 min.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

4 ST TINADE KYCKLINGFILÉER

SMÖR

4 TSK CURRY (ELLER MERA OM DU GILLAR CURRY -  SJÄLV TAR JAG DUBBELT SÅ MYCKET)

1 PKT BACON

SALT

SVARTPEPPAR

2 RÖDA PAPRIKOR

4 DL CREME FRAICHE

JORDNÖTTER


OCH SÅ HÄR GÖR DU:


STRIMLA KYCKLINGEN.

HETTA UPP EN STEKPANNA MED SMÖR.

LÄGG I KYCKLINGEN OCH STRÖ ÖVER CURRY.

SALTA OCH PEPPRA.

STRIMLA PAPRIKAN OCH BACONET OCH LÅT DET STEKA TILLSAMMANS MED KYCKLINGEN I CIRKA 12-15 MINUTER.

RÖR SEDAN NER CREME FRAICHE OCH LÅT ALLT KOKA TILLSAMMANS DE SISTA MINUTERNA.

SMAKA AV MED CURRY OCH SALT SÅ ATT DU TYCKER DET KÄNNS LAGOM.

STRÖ ÖVER JORDNÖTTER FÖRE SERVERING.


GOTT MED KOKT RIS TILL OCH EN FRÄSCH SALLAD.




Av Kaela - 24 augusti 2012 12:14

Breivik förklarades tillräknelig och fick Norges strängaste straff skriver Dagens Nyheter

21 år i förvaring.

Om jag inte minns helt fel är han 33 år.

Det betyder att han på nytt är ute i samhället och kan omsätta sina idéer i handling när han är 54 år.

Fortfarande en man i en ålder då han kan ställa till en hel del.

Handlingar som han har 21 år på sig att planera i förvaringen.

Vad gör vi då?

Av Kaela - 24 augusti 2012 07:56

 



Läste någonstans för en tid sedan att om man drömmer om ett hus så är huset symbolen för mig själv.

jag tyckte det lär ganska intressant.

Ett hus består ju ofta av flera våningar.

I varje fall en källarvåning och en bostadsvåning, ibland också en övervåning.

Källaren - vår barndom enligt författaren till det jag läste.

Kanske -


Jag måste säga att jag i alla fall nästan aldrig drömt om ett hus - tror jag,.

För det är inte så vanligt att jag tar mig tid att minnas mina drömmar när jag vaknar.

Klockan ringer - in i duschen...frukost och dagen har börjat....

Men sedan vidtar en resa från hemmet till jobbet på tre mil.

Idag vandrade mina tankar till möten som den här dagen ska innebära...och - om allas vår ensamhet.


Alla har vi ett gömställe någonstans djupt inne i oss.
Ett ställe vi drar oss tillbaka till ibland för att vara ensamma och hitta oss själva.
Men oftast upptäcker i varje fall jag att även detta innersta rum är befolkat...av minnen av människor jag mött under livet...av tankar på människor jag mötte igår och dem jag ska möta idag.

Den insikten gör ju att vi kan känna oss övertygade om att om vi så bara har ett mycket litet nätverk av människor som angår oss och som vi angår är det i princip alltid någon som tänker på oss.

Stort - eller hur?

Jag avslutar de här kanske lite spridda tankarna med en dikt som jag har i mitt anteckningsblock..."Hittade dikter av okända poeter.



Vi möttes igen

inte alls underligt

att våra hjärtan

då tändes

Jag såg dig i ljuset

från ditt Du såg mig

i ljuset från mitt

Ansiktena låg i skugga

Vi hörde varandra tala

med röster på långt avstånd

Vad som blev sagt – 
det vet jag inte 

men tänk

att vi hör varandra 

på så långt avstånd


 








Av Kaela - 24 augusti 2012 07:50

 



En dag i taget, det räcker.
Vänd dig inte om och sörj det förflutna för det är borta.
Och bekymra dig inte om framtiden, för den har ännu inte kommit.
Utan lev i nuet,och gör det så underbart att det blir värt att minnas.

Ida Scot Taylor

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards